UX300e page hero

UX 300e – VÄRLDENS FÖRSTA ELBIL MED LEXUS KVALITET OCH OMSORG

LEXUS LANSERAR SIN FÖRSTA BATTERIDRIVNA ELBIL, UX 300e.

UX 300e är Lexus första elbil och den kombinerar märkets världsledande egenskaper vad gäller driftsäkerhet, kvalitet, kundvård och köregenskaper med en ny körupplevelse – Lexus Electrified.

  • TEKNIKEN I UX 300e BASERAS PÅ 15 ÅRS LEDANDE UTVECKLING AV ELEKTRIFIERADE HYBRIDFORDON.
    Redan 2005 lanserade Lexus världens första hybrid-suv, RX 400h. Runt världen rullar i dag mer än 1,5 miljoner elhybrider från Lexus, varav 450 000 i Europa.
    Den nyutvecklade drivlinan i UX 300h består av en högpresterande elmotor på 204 hästkrafter och ett batteri på 54 kilowattimmar (kWh) som är placerat under golvet. Det ger en räckvidd enligt WLTP-mätnormen på 305–315 kilometer (beroende på bilens utrustning, hjuldimension med mera).

    Lexus charging network kommer, när det är fullt utbyggt, att ge åtkomst till Europas största laddnätverk med cirka 160 000 publika laddstationer.
    Sedan Lexus UX lanserades i början av 2019 har den blivit märkets bästsäljande modell i Europa med hittills drygt 30 000 exemplar. Den bygger på Lexus Global Architecture – Compact (GA-C). Den redan låga tyngdpunkten – som ger trygga och välbalanserade köregenskaper – blir än mer accentuerad i UX 300e, tack vare batteriets placering.
    Luftmotståndet är låga 0,31 tack vare bland annat spjäll i frontgrillen som automatiskt öppnas och stängs efter behov, samt den släta undersidan. Klassens bästa vänddiameter, 10,4 meter, understryker att UX 300e är en bil som gjord för urban körning.

    Innerutrymmena är nästan opåverkade, tack vare att batteriet med 288 celler ligger i golvet. Baksätets huvudutrymme har minskat en aning (16,4 millimeter), medan bagageutrymmets volym ökat med 47 liter.

    Elmotorns kraftfulla moment på låga varvtal ger en omedelbar, linjär acceleration. Motorbromsen kan regleras i fyra nivåer med paddlar bakom ratten.
    Batteriet är konstruerat för att hålla bilens livslängd. Till det bidrar bland annat effektiv kylning (luftkonditionering, vilket är säkrare och lättare än vätskekylning) samt uppvärmning (värmeelement under varje batterimodul, maximal kraft kan tas ur batteriet ända ned till –30 grader Celsius). Lexus har ett återvinningssystem för förbrukade batterier som i dag tar tillbaka 90 procent i Europa och där målet är 100 procent. En laddare med vätskekylning ingår. Den ökar den maximala laddningen till 6,6 kilowatt. På bilens högra sida finns ett växelströmsuttag (AC) för hemladdning. På den vänstra sidan finns ett uttag för snabbladdning med likström (DC). Laddning från 0 till 80 procent tar 50 minuter med 50-kilowattsladdning.
    Extra stor omsorg har lagts på att sänka ljudnivån i kupén – och den är som bekant redan låg i de flesta elbilar. Batteriets tjocklek och vikt bidrar till ljuddämpningen, men utöver det har underredsskydd och innerskärmar monterats. Alla rutor är av så kallat akustikglas.

    Lexus Charging Network har utvecklats tillsammans med Digital Charging Solutions GmbH, som är ledande inom digitala laddlösningar. Tjänsten nås genom appen Lexus Link och kommer att ge tillgång till cirka 160 000 publika laddplatser i Europa. Föraren behöver bara ett laddkort för åtkomst till alla laddstationer som ingår.

    Lexus Safety System+ innehåller en lång rad aktiva säkerhetstekniker, bland annat kollisionsvarning som även upptäcker fotgängare samt fillhållningsassistent.