lf 1 limitless

PUBLICERAT DEN: 2018-01-15

NYHETER OCH HÄNDELSER

LEXUS VISAR GRÄNSLÖS FLAGGSKEPPS-CROSSOVER

Lexus LF-1 Limitless är namnet på den nya konceptbil som premiärvisas på bilmässan i Detroit. Därmed lanserar Lexus en helt ny typ av bilklass i form av en flaggskepps-crossover, som kombinerar höga prestanda med obegränsad lyx.
LF-1 Limitless har tagits fram vid företagets designcenter Calty Design Research i Kalifornien. Formspråket kallas ”Molten Katana”, och liknas vid att mjuka, organiska former hos smält metall övergår i de skarpa formerna i ett traditionellt japanskt svärd.
I proportionerna har LF-1 Limitless formerna snarare av en klassisk GT-bil än av en kombi. Kupén är lågt placerad mellan de stora hjulhusen och de markerade flyglarna. Låg taklinje och hög sittposition betonar ytterligare att det är en crossover som utformats för både prestanda och användbarhet.
I profil har bilen en tydlig linje som ”flyter” från motorhuven hela vägen till bakstammen och kontrasterar till dörrarnas och flyglarnas mer tydligt skulpterade former. Baktill märks framför allt den delade takspoilern, som också ger en obruten utsikt genom det heltäckande glastaket. Grillen är en vidareutveckling av Lexus ikoninska spindelgrill, som nu visuellt är än mer integrerad i hela karossens linjeföring.
Interiören kännetecknas av det japanska begreppet Ometanashi (gästfrihet). Förarplatsen är utformad för att bilföraren ska kunna fokusera på körningen, med ett minimum av knappar och rattar och med ett minimalistiskt instrumentkluster. Många funktioner kan också styras med gester. Baksätespassagerarna har samma typ av stolar som de framtill, med generöst benutrymme.
Tack vare att såväl styrning som gas, broms, ljus och signaler styrs ”by wire” kan LF-1 Limitless köras i ”Chauffeur Mode”. För mer aktiv körning finns alla viktiga funktioner åtkomliga på ratten. Bilen har en fyrdimensionell navigator, där tiden är den fjärde dimensionen. Det innebär att systemet kan förutspå vilka behov förare och passagerar kan ha längs vägen och föreslå t ex tankstopp, raster och t o m boka hotell. Informationen visas på instrumentbrädan, i baksätespassagerarnas bildskärmar eller trådlöst till surfplattor och mobiler.
Möjligheterna till val av drivlina är gränslösa. LF-1 kan vara elhybrid eller laddhybrid, bränslecells- eller batteridriven elbil alternativt ha en konventionell bensinmotor. Till år 2025 kommer alla Lexus-modeller som säljs att finnas antingen i uteslutande elektrifierat utförande eller med elektrifierad drivlina som ett av alternativen.