1. New Cars
  2. LBX World Premiere
  3. Performance & Powertrain

DYNAMISK PRESTANDA: EN NY LEXUS-PLATTFORM

LBX är den första Lexus-modellen som är byggd på en variant av den globala småbilsplattformen GA-B. Den har justerats i grunden för att uppfylla våra högt ställda krav, vilket ger den de grundläggande fördelarna med en låg tyngdpunkt, breda spår, korta överhäng och en mycket styv kaross. Plattformen bidrar även till att säkra Lexus Driving Signature vilket gör att LBX är riktigt roliga att köra genom att en naturlig dialog skapas mellan förare och bilen. 

Chefsingenjör Endoh förklarar: För att förverkliga känslan av att vara ett med bilen arbetade vi för att maximera fördelarna med bilens storlek och vikt. Samtidigt fokuserade vi mer än någonsin på att finslipa de grundläggande egenskaperna.

Det elektroniskt styrda bromssystemet inkluderar Vehicle Braking Posture Control. Detta balanserar automatiskt bromskraftsfördelningen fram och bak för att bibehålla en linjär prestanda. Systemet hjälper även till att minska LBX hantering i kurvor vilket håller bilen stabil och filtrerar bort vibrationer.

EN NY GENERATION AV LEXUS SJÄLVLADDANDE ELHYBRIDDRIFT

LBX drivs av en ny generations självladdande elhybridsystem med en kompakt och lätt 1,5-liters trecylindrig motor. De viktigaste komponenterna i elhybridsystemet har genomgått en omfattande omkonstruktion, inklusive transaxeln och kraftstyrenheten, för att förbättra effektiviteten och spara vikt. Det finns också ett nytt bipolärt nickelmetallhydrid (NiMH) batteri med lågt motstånd och hög effekt som ger extra stöd till elmotorn vid acceleration och utökar bilens förmåga att köras helt på el.

Drivlinan ger en perfekt prestanda, oavsett om du kör i stan eller på slingriga landsvägar. LBX levererar en linjär accelerationskänsla som är mer anpassad efter förarens användning av gaspedalen. Körglädjen förbättras också av elhybridsystemet som matchar motorljud och acceleration. Tack vare uppgraderingarna av elhybridsystemet kan man köra på enbart el i högre hastigheter och under längre sträckor. 

LBX erbjuds också med Lexus intelligenta 4-hjulsdrift E-Four all-wheel drive som adderar ytterligare en elmotor på bakaxeln för ännu bättre grepp och stabilitet.

LBX premiumkänsla blir extra tydlig av hur långt vi har gått för att hantera buller och vibrationer (NVH). Bland annat har motorn försetts med en balansaxel för att minska vibrationer som kan skapa en dånande effekt i kupén. Vi har lagt ner extra mycket energi på dörrarna där dämpningsskivor har gjort att bullernivån blir extra behaglig inne i kupén.