VÄRLDSPREMIÄR

VÄRLDSPREMIÄR FÖR LF-Z ELECTRIFIED

Världspremiär för LF-Z Electrified, ett elbilskoncept som visar en ny varumärkesvision för Lexus och vad företaget siktar på att uppnå med elektrifieringen.

Lexus har vunnit en unik marknadsposition tack vare utvecklingen av världens mest omfattande utbud av hybridelektriska fordon i premiumsegmentet. Lägg därtill superbilen LFA samt de övriga högpresterande fullbloden med beteckningen ”F”.

Hybridstrategin har lett till att nästan två miljoner exemplar har sålts runt världen sedan RX 400h introducerades 2005. I dag erbjuds nio hybrid- och elmodeller i 90 länder. Detta är en perfekt plattform att möta nya utmaningar.
Bilindustrin genomgår en omvandling som bara sker en gång per sekel med förändringar av människors livsstilar och värderingar som saknar motstycke. Bilindustrin måste möta dessa nya krav och förväntningar och samtidigt sänka drastiskt sänka utsläppen av koldioxid samt omfatta FN:s mål för hållbar utveckling (Sustainable Development Goals, SDG).
Med utgångspunkt i visionen Lexus Electrified, som i sin tur bygger på företagets erfarenhet och innovationsförmåga, kommer Lexus att använda sina styrkor inom forskning och utveckling för att nå dessa mål. Givetvis med Lexus alla kärnvärden i behåll: att överträffa kundens förväntningar och leverera högsta kvalitet, köregenskaper på högsta nivå och utsökt hantverkskonst.
Konceptbilen Lexus LF-Z Electrified innehåller köregenskaper, design och teknik som Lexus planerar att realisera 2025. Den kommer att ytterligare flytta fram positionerna för Lexus Driving Signature, där den expertis som växt fram med utvecklingen av prestandamodeller kombineras med de nya möjligheter som kommer med elektrifierade drivlinor. Resultatet för föraren kommer att bli en exceptionell respons och en känsla av att vara fullt ut sammanlänkad med bilen.
LF-Z Electrified bjuder dess egenskaper genom användning av avancerad teknik och en dedikerad plattform för elbilar. Till exempel uppnås suveräna dynamiska prestanda genom idealisk placering av batteri och elmotor och fyrhjulsdriftstekniken DIRECT4. Dessutom har den avancerade infotainment-funktioner som kommer att bli tillgängliga för Lexus kunder inom en nära framtid.
Fram till 2025 kommer Lexus att introducera 20 nya eller uppgraderade modeller, inklusive 10 batterielektriska (BEV), laddhybrider (PHEV) och självladdade hybrider (HEV) för att svara upp mot behoven i olika länder och regioner runt världen. Lexus kommer att stärka sitt utbud av sedan- och SUV-modeller och samtidigt utforska möjliga, nya fordonstyper som sportmodeller, modeller som körs av chaufförer och modeller i helt nya kategorier.
Lexus intention är att erbjuda elektrifierade versioner av alla sina modeller 2025, och då förväntas även elektrifierade fordon stå för mer än hälften av märkets globala försäljning. Företagets mål är att uppnå koldioxidneutralitet för hela livscykeln för företagets samtliga modeller 2050. Det inkluderar material, tillverkning, delar och logistik samt återvinning. Utöver omsorgsfulla val av material kommer Lexus även väga in hur dessa material tillverkas.
I mars 2024 kommer Lexus att öppna ett nytt affärs- och teknikcenter i Shimoyama (Aichiprefekturen) i Japan för att accelerera planeringen och utvecklingen av nya produkter. Detta kommer att sammanföra teamen involverade i design, utveckling och planering av nästa generation fordon och underlätta samt stärka värdefulla samarbeten med externa partners.
        2021 lexus lfz quote background
        2021 lexus lfz quote

"Samtidigt som vi uppfyller vårt uppdrag att realisera ett koldioxidneutralt samhälle kommer vi att fortsätta leverera den glädje som förknippas med bilar. Med startpunkt i två nya modeller som kommer att presenteras i år ska vi fortsätta att utveckla innovativa produkter."

Koji Sato, President and Chief Branding Officer, Lexus International
  •         2021 lexus lfz article principal features

    LEXUS LF-Z ELECTRIFIED

    TEKNISKA DATA

    LF-Z Electrified ger en föraning av Lexus framtid med design, köregenskaper och avancerade tekniker som kommer att finnas i nya modeller som introduceras 2025.

    En dedikerad elbilsplattform är ett grundläggande steg för att realisera målet för Lexus Electrified, att använda elektrifierad teknik för att nå signifikant utveckling vad beträffar grundläggande fordonsprestanda. Det nya fyrhjulsdriftssystemet, DIRECT4, bidrar till att skilja ut LF-Z från konventionella fordon.

    Genom att kombinera tekniker för elektrifiering och rörelsekontroll som utvecklats under åren siktar Lexus på att ge Lexus Driving Signature med en körupplevelse som bygger på ännu bättre direktkontakt med föraren. En elmotor med hög verkningsgrad monterad i bilens bakparti bidrar till dynamiska och alerta köregenskaper.

    Interiören är en öppen och minimalistisk miljö. Förarmiljöns design, Tazuna, är skräddarsydd för de specifika kvalitet som kommer med elbilskörning. Bilens artificiella intelligens (AI) lär sig förarens personliga preferenser och vanor, vilket möjliggör hjälpsamma förslag som vägvisning och information om destinationer.

  •         2021 lexus lfz article human machine connection

    LEXUS LF-Z ELECTRIFIED

    FÖRBÄTTRAD SAMVERKAN MELLAN MÄNNISKA OCH FORDON

    Lexus Driving Signature ger föraren en känsla av sömlös kontakt med bilens acceleration, deceleration och styrning i alla lägen. Omedelbar, linjär respons som exakt motsvarar förarens intentioner.

    Tack vare optimal placering av batteri och elmotor har LF-Z idealisk balans. Med elektrisk drivning begränsas inte bilens paketering på samma sätt som med en traditionell motor och växellåda.

    Batteriet är placerat längsgående under golvet vilket ger styvare struktur, lägre tyngdpunkt samt bidrar till lägre ljudnivå och färre vibrationer från vägen. Detta höjer nivån ytterligare vad gäller ljud- och fjädringskomfort, som redan tidigare är paradgrenar för Lexus. Det bidrar även till ett rymligare och bekvämare kupéutrymme.

    DIRECT4 ger individuell kontroll av elmotorns kraftiga moment till alla fyra hjulen. Det kan ge framhjulsdrift, bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift beroende på körsituation. Det ger kraftfull acceleration och högsta kurvkapacitet i perfekt harmoni med förarens intentioner.

    LF-Z har steer-by-wire, vilket innebär att det inte finns någon mekanisk förbindelse mellan ratten och styrningen. Föraren kommer att uppleva fördelarna i form av bättre styrprecision som bättre matchar hans eller hennes intentioner. Detta helt elektroniska system filtrerar dessutom bort oönskade vibrationer från underlag samtidigt som det ger styrkänsla för en riktigt vass körupplevelse.

        2021 lf z virtual interior image 01

LF-Z ELECTRIFIED

EN VIRTUELL SERIE OM LF-Z INTERIÖR

För att fira världspremiären av LF-Z Electrified, en helelektrisk konceptbil som visar vägen framåt för Lexus som varumärke, har vi samarbetat med tre banbrytande konstnärer och designers.

  •         2021 lexus lfz article future direction

    LEXUS LF-Z ELECTRIFIED

    FRAMTIDENS DESIGN

    LF-Z Electrified är en konceptstudie som visar hur Lexus design kommer att utvecklas, med målet om en enkel och fängslande form rotad i starka proportioner och en distinkt närvaro. Helheten består av en mjuk form över kupéutrymmet med låg nos och en högre bakdel – en designkaraktär som är unik för elbilar. Hjulen med tilltagen diameter är placerade i bilens hörn, vilket bidrar till låg tyngdpunkt och bredare hållning.

    Formgivarna har antagit utmaningen att utveckla Lexus klassiska spindle-grill till en ”spindle-kaross”. Det ger ett helt nytt uttryck för bilens hela arkitektur. Formen hänger även ihop med prestandan hos DIRECT4 med sömlösa övergångar i dörrarnas ytor från front till akter och även de iögonfallande hjulhusen.

    Baktill finns en enkel och ren horisontell design med en form som understryker hjulen för att skapa en kraftfull hållning. De tunna, horisontella bakljusen innehåller en ny Lexus-logo, som symboliserar den nya generationen Lexus-design.

  •         2021 lexus lfz article tazuna cockpit

    LEXUS LF-Z ELECTRIFIED

    TAZUNA – NYTT KONCEPT FÖR FÖRARMILJÖ OCH INTERIÖR

    Det nya konceptet Tazuna är inspirerat av förhållandet mellan en ryttare och en häst, där kommandona kommuniceras genom tyglarna. I LF-Z motsvaras tyglarna av reglagen på ratten och vindrutedisplayen, som ger föraren tillgång till bilens funktioner och information på ett intuitivt sätt utan att behöva flytta blicken från vägen.

    Instrumentpanelen och övriga element har placerats relativt lågt för att skapa en fräsch och öppen känsla. Dessutom den välkomnande omotenashi-kvaliteten, där varje detalj har placerats med största omsorg.

    Förarens informationskällor, som vindrutedisplayen med augmented reality (AR), mätare, multimediaskärm och övriga delar är placerade i en enskild modul, medan reglagen som berör själva körningen är grupperade runt ratten. Denna layout visar riktningen för inredningsdesignen i nästa generation Lexus.

  •         2021 lexus lfz article advanced features

    LEXUS LF-Z ELECTRIFIED

    AVANCERADE FUNKTIONER FÖR ATT BERIKA KÖRUPPLEVELSEN

    Den artificiella intelligenseni LF-Z Electrified ger ständig support och tar en aktiv roll genom att lära sig förarens preferenser och vanemönster. Röststyrning bidrar till enkelheten och använder den senaste AI-tekniken för att känna igen, lära och anpassa efter förarens vanor och val. Support kan ges bland annat i form av att ruttplanering och information om destinationen. Det interaktiva systemet kommer att skapa en dialog mellan AI och föraren och både förbättra körupplevelsen och ge support som en concierge.

    En digital nyckel ger familj och vänner tillgång till bilen utan att behöva en fysisk nyckel. Genom att ge olika serviceleverantörer tillgång via den digitala nyckeln kan exempelvis paketleveranser och bildelning enkelt utföras.

    Panoramasoltaket är gjort av elektrokromatiskt glas som kan dimmas och har funktioner för att skapa avskildhet och belysning som speglar natthimlen. Baksätet kan fällas till viloposition och har massage.

    Nästa generation ljudsystem från Mark Levinson ger ljudkvalitet som i en internationell konsertsal. Precisionsplacering av högtalarna gör att både förare och passagerare kan njuta av ideala ljudförhållanden. En ljudförbättringsfunktion med så kallad noise cancellation kan filtrera bort oljud från kupén.

LF-Z ELECTRIFIED TEKNISKA DATA

Längd (mm)
4,880
Bredd (mm)
1,960
Höjd (mm)
1,600
Hjulbas (mm)
2,950
Totalvikt (kg)
2,100
Körsträcka i EV-läge – WLTP (km)
600
Batterityp
Lithium-ion
Batterikapacitet (kWh)
90
Laddning (kW)
150
Nedkylning
Vätskor
Acceleration 0-100 km/h (s)
3.0
Toppfart (km/h)
200
Max. effekt (kW) Max. vridmoment (Nm)
400/700

NYTT AFFÄRS- OCH TEKNIKCENTER ÖPPNAR 2024

Lexus kommer att öppna ett nytt affärs- och teknikcenter i Shimoyama (Aichi-prefekturen) i Japan i mars 2024. Ingenjörer och formgivare kommer närmare sina produktplaneringskolleger.

Här ska både bilar och anställda kunna utvecklas genom ”driving and fixing” på testbanor runt centret, som efterliknar krävande köromständigheter från hela världen. Detta blir möjligt tack vare de stora ytorna vid anläggningen samt det naturligt böljande landskapet.

En ny Lexusbyggnad samt en ”Messe”, konferens- och utställningsanläggning, kommer också att byggas med faciliteter där företaget kan arbeta med projekt tillsammans med externa partners. Detta kommer att möjliggöra att personal från Lexus och externa verksamheter och organisationer kan samarbeta öppet och lättanpassat utan dagens begränsningar.

Grundbulten för utvecklingen av nya fordon blir en ny Lexusbyggnad med tre våningar. Bottenvåningen kommer att innehålla en yta som till utseende och känsla efterliknar ett depågarage vid racerbanan Nürburgring. Där ska personal från alla tänkbara delar av verksamheten kunna arbeta tillsammans med de senaste digitala verktygen för fordonsutveckling.

Planlösningen och designen på andra våningen är uttänkt för maximal kreativitet, med lermodeller på väl synlig plats. Här kan designers, tillverkningsingenjörer, aerodynamiker och andra medarbetare från experimentavdelningarna samarbeta tätt om nya idéer i hjärtat av Lexus designavdelning.

Det första planet har en öppen planlösning som ska uppmuntra olika affärsfunktioner att arbeta tillsammans med maximal individuell kreativitet. För att snabba på bilutvecklingen ska ett flexibelt förhållningssätt för arbetet möjliggöra för de anställda att fritt flytta mellan våningsplanen när helst det behövs.

Messe-byggnaden ska uppmuntra och möjliggöra kreativitet tillsammans med Lexus externa affärspartners. Likväl som det blir en hall med flera funktioner finns en garageyta där team och affärspartners kan mötas för att titta på, utvärdera och arbeta med fordonen som utvecklas.

Utvecklingen av testbanan har inletts och tester pågår redan på en 5,3 kilometer lång landsväg, med höjdskillnader på 75 meter och med en många typer av kurvor som drar nytta av landskapets inneboende kurvatur. Det kommer att bli cirka 10 olika testbanor, inklusive en höghastighetsbana och andra som efterliknar olika typer av underlag från hela världen.

Det har lagts stor vikt vid att interagera och samexistera med den lokala miljön och samhället för utvecklingen av centret i Shimoyama.

Stora resurser investeras i att bibehålla och hantera de naturliga omgivningarna. Bevarande av landskapet och växtligheten samt djurlivet gör att 70 procent av anläggningen är orörd. Lexus arbetar även för att stötta det närliggande skogar och risfält ska bevaras (lokalt kallade satoyama, närliggande ekosystem som är starkt sammanlänkande med det lokala livet). Torra och förstörda risfält restaureras i våtmarkerna och åretrunt-vattenkanaler installeras i dalarna för att skydda vattenlivet. Dessutom konstrueras tunnlar och broar för att bibehålla den naturliga topografin så långt det är möjligt och ge skydd för både växter och djur.