1. New Cars
  2. RZ World Premiere
DRIVKRAFTEN ÄR ALLT

VÄRLDSPREMIÄR FÖR LEXUS NYA ELBIL RZ 450e

20 april 2022 lanserade vi vår första renodlade elbil. Namnet på denna helt nya elbil är Lexus RZ 450e och den förkroppsligar Lexus unika fordonsdesign och erbjuder en körupplevelse som har sin grund i avancerad elektrifieringsteknik.

LEXUS RZ 450e

KÖRUPPLEVELSE PÅ EN NY NIVÅ

RZ erbjuder imponerande prestanda genom ultra-hög precision i kontrollenheten som styr motorns vridmoment samt optimal batteri- och motorplacering vilket ger idealisk viktfördelning och en extra hög respons. Konceptet kallas "The Natural" och är baserat på fyrhjulsdriften DIRECT4 som anpassar drivkraften fram och bak efter körförhållanden och väglag. Det innebär att RZ anpassar sig efter förarens minsta direktiv vilket tar Lexus Driving Signature till en helt ny nivå.
LEXUS RZ 450e

AVANCERAD KONTROLL

One Motion Grip steer-by-wire är en av de mest betydelsefulla teknikerna i nya Lexus RZ 450e. Det finns ingen mekanisk förbindelse och ingen styrstång. Istället använder systemet en elektrisk koppling som sänder information från ratten till hjulen. Resultatet är omedelbar respons och mer exakt styrkänsla.
LEXUS RZ 450e

4-HJULSDRIFT

Lexus fyrhjulsdrift kallas DIRECT4 och styrs av den nyutvecklade högeffektiva eAxle-motorn som kontinuerligt balanserar greppet för alla fyra hjulen. Systemet hanterar RZ:s kontakt med marken oavsett vägförhållanden och levererar en spännande körupplevelse i linje med förarens direktiv. Vital information som kurvtagningshastighet och styrvinkel hjälper till att optimera fördelningen av drivkraften och bidrar samtidigt till utmärkt hantering och hög stabilitet.
LEXUS RZ 450e

DEDIKERAD PLATTFORM

RZ 450e använder BEV-plattformen (e-TNGA) som förbättrar bilens grundläggande prestanda avsevärt samtidigt som den levererar extra hög körglädje. Plattformen erbjuder stabilitet på en ny nivå och en hög körkomfort genom att det kraftfulla litiumjon-batteriet är integrerat i chassit under kupéutrymmets golv.

LEXUS RX 450e GALLERI

ELEKTRISK. BÅDE PÅ INSIDAN OCH UTSIDAN

Ta en närmare titt på RZ 450e spännande nya design och de nya banbrytande funktionerna.

LEXUS RZ 450e

NÄSTA GENERATIONS DESIGNSPRÅK

RZ:s designkoncept förkroppsligar acceleration och ett vridmoment som är unikt för en elbil. Genom att den saknar en traditionell förbränningsmotor har funktionskraven förändrats vilket lät oss skapa en ny visuell identitet som kallas "spindelkropps-design”. Interiören är inspirerad av elbilens dynamiska prestanda och skapar en ren och smidig silhuett.
LEXUS RZ 450e

EN UNIK LJUDBILD

Ljudet i kupén skapar ett band mellan föraren och fordonet. Ingenjörer har anpassat ljudfrekvenserna efter RZ:s hastighet och därför skiftar ljudnivån när du till exempel accelererar. Ljudet från de akustiska transmissionsegenskaperna och drivlinans ljud har justerats för att säkerställa att ljudet är behagligt.
LEXUS RZ 450e

KOMFORT OCH FÖRFINING

Omotenashi är för oss en ständig påminnelse om att förutse dina behov och alltid leverera något lite mer än det förväntade. Och det är denna filosofi som genomsyrar hela RZ:s kupé. Karosslinjerna börjar i fronten och går sömlöst längs med dörrarna samtidigt som de integreras med den lågt placerade instrumentpanelen. Den låga hjulbasen skapar ett rymligt baksäte och generös takhöjd. Tillvalet panoramatak ökar dessutom känslan av rymd och ljus i kupén. Glaset har en ytbehandling som reflekterar bort infraröd strålning och minskar värmeinstrålningen under soliga dagar. Samtidigt hjälper det till att hålla kupén varm under kalla dagar. Taket har även en elektrisk dimningsfunktion, som omedelbart skiftar från transparent till ogenomskinlig med en enkel knapptryckning.
LEXUS RZ 450e

STÄMNING

Kupén är formgiven som ett ljust och öppet utrymme, med trivselbelysning där det går att välja mellan ett brett spektrum av färger. RZ 450e har också en ny upplysningseffekt, ”In-ei”, som ger ett mönster av ljus och skuggor på dörrsidorna.
LEXUS RZ 450e

VAL AV LACKFÄRG

Det finns sex lackfärger tillgängliga. Aether Metallic som framhäver den smidiga körprestandan hos BEV-bilar och Sonic Copper, Lexus senaste metalliclack. Dessutom finns det ett tillgängligt bi-tone färgschema med svart lackfärg som sträcker sig från framsidan av spindelkroppen över huven och vidare upp på taket.

"RZ har utvecklats med syftet att skapa en unik elbil som känns säker att åka i, behaglig att beröra och är spännande att köra."


Takashi Watanabe, chefsingenjör, Lexus Electrified Lexus International

LEXUS RZ 450e

INGET LÄMNADES ÅT SLUMPEN

RZ 450e har alla de avancerade aktiva säkerhets- och förarassistanssystem som finns i den senaste tredje generationens Lexus Safety System+.  Bilen har också Proactive Driving Assist med styrhjälp och en ny monitor som känner av tecken på trötthet eller om föraren är distraherad. Proactive Driving Assist använder den främre kameran för att bestämma vinkel på en kurva och kan justera styrningen på lämpligt sätt. Det aktiva krockskyddssystemet upptäcker även när föraren tittar i sidled eller somnar vid ratten och varnar då i ett tidigt skede.
LEXUS RZ 450e

TEKNISK UTVECKLING

Multimediaskärmen är utrustad med en stor pekskärm med många nya funktioner. Stor uppmärksamhet ägnades åt knapparnas storlek, form, layout och informationen som ska visas på skärmen vilket ledde till att vi hittade den optimala formen och placeringen.
LEXUS RZ 450e

SKAPAD FÖR MOBILUPPKOPPLING

OTA-uppdateringar (Over-the-Air) ser till att systemet alltid är uppdaterat med den senaste programvaran. Även efter köpet läggs nya funktioner till, vilket förbättrar bilens prestanda och gör att den alltid är utrustad med den senaste tekniken och förarassistans. En smartphone kan även användas som en digital nyckel. Använd en smartphone om du till exempel vill låsa/låsa upp dörrarna och starta motorn utan att använda multimediaskärmen. En smartphone kan hantera flera fordon om de är registrerade på samma digitala nyckel.
LEXUS RZ 450e

PÅLITLIG I VARJE RESA

RZ 450e har ett litiumjon-batteri som består av 96 celler och en total kapacitet på 71,4 kWh. Batteriets hållbarhet har varit en nyckelfaktor, med fokus på vilken prestanda som kan förväntas efter 10 års körning. Vi räknar med att batteriet ska behålla mer än 90 procent av sin kapacitet inom den tidsramen. Detaljer för räckvidden och batteriladdningen kommer att tillkännages vid ett senare datum, men målet är att RZ 450e ska klara mer än 40 mil vid blandad körning enligt WLTP-mätnormen. RZ 450e har en målförbrukning under 18 kWh per 100 km.