Hoppa till huvudinnehåll (Tryck på Enter)
Jag vill....

UPPTÄCK HELT NYA LEXUS ES

Helt nya Lexus ES fick ett entusiastiskt mottagande vid världspremiären på bilmässan i Shanghai i april 2025.

HELT NYA LEXUS ES

VÄLKOMMEN TILL EN NY ERA

AV LYXIG BILUPPLEVELSE

 

Helt nya Lexus ES är redo att omdefiniera gränserna för premiumsegmentet för sedanmodeller. Med omfattande förbättringar av det världsberömda formspråket, prestandan och körkomforten, placerar sig ES helt i linje med den övre nivån av lyxsegmentet. Nu erbjuds ES dessutom med ett toppmodernt helelektriskt drivsystem – det självklara valet för den sofistikerade och medvetna föraren. Helt nya ES finns tillgänglig från våren 2026.

HELT NYA LEXUS ES

ETT EPISKT YTTRE

  • Helt nya ES har utvecklats enligt Lexus designkoncept Clean Tech x Elegance, som kombinerar sofistikation med ren estetik.
  • Nya ES är större i alla dimensioner och uppvisar en dynamisk form av skulpterad sportighet och aerodynamisk perfektion.
  • Den svepande silhuetten och den markerat avsmalnande kupén ger en elegant och strömlinjeformad sidovy.
  • I en vidareutveckling av Lexus karakteristiska design uttrycker ES exteriör en energisk, elektrifierad kraft.

HELT NYA LEXUS ES

EN DISTINKT INTERIÖR

  • Interiören i ES erbjuder ett effektivt men mycket sofistikerat utrymme, där den övre delen av kupén är öppen och rymlig för att förbättra sikten.
  • Med utgångspunkt i Lexus Tazuna-principer möjliggör förarmiljön att reglage kan hanteras och information övervakas med minimala hand- och ögonrörelser.
  • Nya dörrpaneler i bambustil visar ett föränderligt skådespel av omgivande färgat ljus, med möjlighet att välja mellan gradvisa färgskiftningar eller en fast inställning.
  • En unik estetik har uppnåtts genom att kombinera den nya präglade klädselstilen med det rogivande ambient-ljuset.

HELT NYA LEXUS ES

LYX OCH KOMFORT PÅ NÄSTA NIVÅ

  • ES erbjuder en rymlig kupémiljö i business class-nivå för en lyxig och engagerande körupplevelse.
  • Som tillval finns fällbart baksäte, utdragbart fotstöd (ottoman) och ett framsäte som kan fällas framåt.
  • De nyutvecklade framsätena är lyxiga samt stödjande och hjälper till att bibehålla hållningen samtidigt som muskelbelastningen vid styrning minimeras.
  • Ljud och vibrationer i kupén har minskats avsevärt tack vare förbättrad dörrtätning och ljudisolerande glas.

 

HELT NYA LEXUS ES

ETT URVAL AV NYA DRIVLINAALTERNATIV

  • För första gången i en Lexus erbjuds ES nu med val mellan hybrid och helelektriska drivlinor.
  • Varje drivlina finns i två varianter, och ES erbjuds dessutom med antingen framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift.
  • Baserade på den nya globala plattformen Lexus Global Architecture-K levererar de helelektriska versionerna en beräknad räckvidd på upp till 600 km.
  • För hybriderna har batteriet uppgraderats för en större effektivitet, samtidigt som kraftenhetens styvhet har förbättrats för att minska vibrationer.

HELT NYA LEXUS ES

VIDAREUTVECKLING AV LEXUS DRIVING SIGNATURE

  • I enlighet med principerna om komfort, kontroll och trygghet har ES finslipats i detalj för att fullt ut leverera den välkända Lexus Driving Signature.
  • Förbättringar av karossens vridstyvhet minimerar vibrationer och bidrar till en exakt, intuitiv styrning samt mjuk acceleration och inbromsning.
  • Styrsystemet använder en variabelt utväxlad styrväxel som ger stabilitet i högre hastigheter, snabb respons i kurvor och smidigare manövrering i låg fart.
  • Fjädringssystemet har omarbetats helt för att förbättra kraftöverföringen till vägen och ytterligare förfina åkkomforten.

HELT NYA LEXUS ES

BANBRYTANDE TEKNOLOGI

  • Den nya digitala förarmiljön integrerar sömlöst den 12,3-tums förardisplayen och den 14-tums pekskärmen med Lexus Link+-appen.
  • Pekskärmen är utrustad med LexusConnect-navigering och intuitiva funktioner för ljud och klimat, samt stöd för Android Auto® och Apple CarPlay®.
  • Det valbara Mark Levinson Surround Sound System skapar en tredimensionell ljudupplevelse i harmoni med kupébelysningen.
  • När ES startas aktiveras den nya funktionen Hidden Switch, som lyser upp en rad taktila knappar som tidigare varit dolda i instrumentpanelens klädsel.

HELT NYA LEXUS ES

NYA AVANCERADE SÄKERHETSFUNKTIONER

  • ES har fått flera förbättringar av Lexus Safety System+ och förarassistansfunktionerna.
  • Det automatiska bromssystemet Pre-Collision Safety har utökats för att identifiera och reagera på en bredare mängd situationer, inklusive elsparkcyklar.
  • Dödavinkelvarnaren (Blind Spot Monitor) inkluderar nu även detektering av cyklar och motorcyklar, vilket bidrar till att minska risken för olyckor vid vänster- och högersvängar.
  • Nytt för ES är även Lane Change Assist och Front Cross Traffic Alert.

LEXUS ES MODELLSPECIFIKATIONER

 

 

 Drivlina HEV BEV
 Modell

ES 300h

(West)

ES 350h

(East)

ES 350e

ES 500e

 Drivsystem FWD & AWD FWD & AWD FWD AWD
 Motor

2,5-liters rak fyrcylindrig motor

2,5-liters rak fyrcylindrig motor

- -
 Växellåda eCVT eCVT eAxle eAxle
 Batterikapacitet  (kWh) - - 76.96 74.69

 Systemeffekt (DIN hk/kW)

201/148 247/182 224/165 343/252
 Acceleration 0-100 km/h (s) FWD 8.4/ AWD 8.2 FWD 7.6/ AWD 7.4 8.2 5.7
 Däckstorlek 235/55R19 235/55R19

235/55R19

235/45R21

 Laddningstid

 (150kW. 10-80%)

- -

Utomhustemperatur 25 °C:

cirka 30 minuter*1

Utomhustemperatur 0 °C:

cirka 40 minuter*1

Utomhustemperatur -10 °C:

cirka 60 minuter*1

 Total längd (mm, jämfört med nuvarande ES) 5,140 (+165)
 Total bredd (mm, jämfört med nuvarande ES) 1,920 (+55)
 Total höjd (mm, jämfört med nuvarande ES) 1,555 (+110) 1,560 (+115)
 Hjulbas (mm, jämfört med nuvarande modell) 2,950 (+80)
 Fordonets vikt (kg) 1,785-1,840 1,820-1,935 2,105-2,185 2,205-2,285

( ) visar jämförelse med föregående modell

*1 Ungefärlig laddningstid från att varningslampan för drivbatteriladdning tänds till cirka 80 % laddningsnivå (SOC).

Den faktiska laddningstiden kan variera beroende på faktorer som omgivningstemperatur och laddarens specifikationer.

 

*Slutgiltiga specifikationer för modellutbudet i Europa kan skilja sig från bilderna