lexus wltp hero

INTRODUCERAR

WORLDWIDE HARMONIZED LIGHT VEHICLE TEST PROCEDURE (WLTP)

En ny metod som ger ett mer exakt mätresultat för bränsleekonomin och utsläppsnivåer.

Sedan 1980-talet har alla nya europeiska bilars utsläpp och bränsleekonomi testats med hjälp av NEDC (New European Driving Cycle). Från och med den 1 september 2017 har ett nytt test införts för att ge både bilköpare och bilägare ett mer exakt värde för nya bilmodellers utsläppsnivåer. Testets namn är WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure).


  

  
    lexus wltp section nedc to wltp

VAD ÄR SKILLNADEN MELLAN NEDC OCH WLTP?

På grund av fordonsindustrins framsteg kommer det nästan 40-år gamla NEDC-körcykelprovet att ersättas. Anledningen är att vi från och med nu ska kunna beräkna bilens bränsleförbrukning och CO2-utsläpp på ett mer exakt sätt. Det nya provet heter WLTP-testet och genomförs under mer realistiska förhållanden, så att laboratoriemätningarna kan återspegla bilens prestanda på ett mer exakt sätt.

DETTA KAN DU FÖRVÄNTA DIG AV ETT WLTP-TEST:

Testcykel

Dynamiska tester som ger en tydligare bild av svenskars körförhållande.

Tidscykel

WLTP-testet pågår under 30 minuter, vilket gör att mätmetoden varar 10 minuter längre än det tidigare NEDC-testet.

Körförhållanden

Mer dynamiska faser: 52% urbant och 48% icke-urbant.

Längden på cykeln

Testcykeln är numera 23,25 kilometer lång. Dubbelt så lång som vid den tidigare mätmetoden.

Genomsnittliga och maximala hastigheter

Den genomsnittliga hastigheten är 46,5 km/h (en ökning med exakt 12,5 km/h) medan topphastigheten numera ligger på 131 km/h.

Tillval

Olika tillval (som påverkar CO2-utsläpp och bränsleförbrukning) är inräknade i testresultatet.

Växellägen

Testets växellägen specifieras per modell, snarare än de fasta standardlägen som tidigare använts.

Temperaturen vid testet

Mätningen genomförs i en temperatur på 23°C (med ett CO2 värde som korrigeras till 14°C) mot 20-30 °C.

TYDLIGARE

Mellan september 2017 och september 2018 måste alla nya bilar testas med WLTP-metoden (lätta lastbilar har samma krav men med ett års förskjutning). För Lexus är den första modellen som ska certifieras enligt WLTP RC F och de testerna genomförs under Q4 2017.

Vi på Lexus välkomnar WLTP på grund av att mätmetoden ger våra kunder ett mer exakt underlag när de ska beräkna bränsleekonomi och nivån på utsläppen. Som ledare inom forskning kring ren fordonsdrift har vi i årtionden undersökt hur bilar kan bli än mer miljövänliga. Därför har vi bland annat tagit fram en effektiv teknik för elhybriddrift som har visat sig minska utsläppen av växthusgaser.

  • 
  

  
    lexus wltp quote full width
    
  

  
    lexus wltp quote

    "DEN SJÄLVLADDANDE ELHYBRIDTEKNIKEN ÄR GRUNDEN I VÅRA DRIVLINOR OCH KOMMER ATT HJÄLPA OSS HÅLLA NER CO2-UTSLÄPPET MED 90% ÅR 2050 JÄMFÖRT MED 2010."

    Dr. Johan Van Zyl, President och CEO, Toyota Motor Europe

  

  
    lexus wltp section everyday tests

VARDAGLIGA TESTER GER ETT MER REALISTISKT RESULTAT

De nya WLTP-testen innebär att laboratoriemätningarna numera kommer att reflektera de situationer som uppstår i vardagen - på ett mer korrekt sätt. Det betyder att den bränsleförbrukning, och de utsläppsvärden som presenteras för respektive ny bilmodell numera kommer att spegla det värde som du kommer att uppnå ute på vägen.

HAR DU FLER FRÅGOR?

  • Kommer min bils bränsleförbrukning att förändras?

    Nej, din faktiska bränsleförbrukning kommer att förbli densamma men det är troligt att din bils CO2-utsläpp och bränsleförbrukning, på pappret, kommer att förändras. Detta beror på att WLTP:s testcykel är strängare än NEDC vilket gör att de värden som presenteras kommer att ligga närmare verkligheten.

  • Hur kan NEDC-värdet plötsligt öka?

    Under en övergångsperiod (fram till slutet av 2020) kommer NEDC-värden att genereras parallellt med WLTP-värden. Eftersom det gamla NEDC-värdet inte längre kan användas säger reglerna att WLTP:s CO2-värden kommer att översättas tillbaka till NEDC-värden med hjälp av en "korrelationsprocess". Detta kommer att utföras antingen med hjälp av ett simuleringsverktyg, som utvecklats av Europeiska kommissionen, eller genom fysiska tester. Detta kan leda till att NEDC-värdena kommer att vara högre eftersom de baseras på WLTP.

Next steps