LEXUS SVERIGE

FÖRSIKTIGHETS-
ÅTGÄRDER FÖR ALLAS SÄKERHET

Vi på Lexus tycker att det är viktigt att ta vårt ansvar i rådande situation samt hjälpa till att begränsa spridningen av COVID-19. Med omtanke för din och vår hälsa har vi därför vidtagit extra försiktighetsåtgärder för att ditt besök hos en av våra återförsäljare i Sverige ska kännas så tryggt som möjligt.

Vi följer utvecklingen och Folkhälsomyndighetens rekommendationer och uppdaterar våra försiktighetsåtgärder löpande.

Om du inte känner dig bekväm med att besöka våra anläggningar är du alltid välkommen att ringa till din närmaste återförsäljare. Och om du känner dig sjuk ber vi dig att vänta med att besöka våra anläggningar tills du känner dig helt frisk igen.

Frågor och svar om COVID-19

Är Lexus återförsäljare och verkstäder öppna som vanligt?

Ja, vi håller öppet som vanligt och välkomnar alla våra besökare. Självklart litar vi på att alla tar ett eget ansvar och inte kommer till oss om man känner sig sjuk. Med omtanke för din och vår hälsa har vi vidtagit extra försiktighetsåtgärder för att ditt besök hos oss ska kännas så tryggt som möjligt. Vi följer även utvecklingen och Folkhälsomyndighetens rekommendationer och uppdaterar våra försiktighetsåtgärder löpande.

Hur arbetar Lexus Sverige med att förebygga smittspridning?

Dels har vi ställt in större aktiviteter och event på våra anläggningar för att undvika att större grupper samlas hos oss samtidigt. Våra anställda får daglig information om rutiner kring hygien för att de i sin tur ska kunna undvika att sprida smittan bland personal och kunder. Vi har även utökat städningen på samtliga anläggningar.

Vad händer nu när däckbytesäsongen är i full gång?

Vi planerar att skifta alla våra kunders däck som vanligt. Vanligtvis säger lagen att vi måste skifta innan 15 april om du har dubbdäck. Det här året har Transportstyrelsen, med tanke på smittspridningen av COVID-19, valt att förlänga dubbdäcksperioden till 30 april. Vi kommer självklart hjälpa alla kunder med att byta däck inom den perioden och se till att alla kunder kommer att få den service som de alltid kan förvänta sig av Lexus.

Kan jag komma i kontakt med en återförsäljare utan att besöka någon av era anläggningar?

Självklart, tillgänglighet är viktigt för oss på Lexus. Din närmaste återförsäljare är väl förberedd på att svara på dina frågor och hjälpa dig på alla sätt de kan. Kontaktuppgifter finner du under ”Hitta en återförsäljare” högst upp på denna sida.

Försiktighetsåtgärder

Vår viktigaste prioritet just nu är att minska risken för smittspridning. Därför har vi tagit fram ett antal praktiska åtgärder som förhoppningsvis får dig att känna dig tryggare:
  • Vi sätter in extra städning på alla anläggningar.
  • När du besöker en av våra anläggningar välkomnar vi dig med ett stort leende istället för att ta i hand.
  • Våra Servicetekniker använder skyddshandskar samt täcker över ratt, golv och säten i bilen.

Hantering av bilnycklar

Om du ska lämna in din bil i samband med verkstadsbesök eller däckbyte, men inte vill gå in för att lämna din nyckel, kan du ringa till anläggningens kundmottagare. Så snart du är på plats möter vi dig utanför anläggningen och genomför överlämningen utomhus.
Om du är intresserad av en ny eller begagnad bil kan vi föra hela konversationen via mail eller telefon.
Om du ska hämta ut en bil som du precis har köpt kan vi genomföra en kort leverans genom att ta genomgången av din nya Lexus via telefon eller mail senare samma dag. Du är sedan välkommen tillbaka till oss för en mer omfattande genomgång av din nya Lexus när Folkhälsomyndigheten meddelar att smittspridningen av COVID-19 är under kontroll.

Viktigt med fortsatt service av din bil

Om du inte känner att du vill lämna in din bil på en service eller reparation just nu kan du enkelt kontakta din Lexus-anläggning och boka om ditt besök. Det är dock viktigt att ha koll på vad som gäller om man inte utför sin service enligt plan. Det kan eventuellt påverka din garanti eller försäkring på bilen.
Kontakta gärna ditt försäkringsbolag för att ta reda på vad som gäller för dig samt läs gärna om garantin på din Lexus här.
Har du frågor kring våra rutiner, eller förslag på hur vi kan öka tryggheten i vårt möte med dig? Då är du mer än välkommen att kontakta din närmaste anläggning.

Ta hand om varandra.