Finansiering

FINANSIERING

Attraktiva och flexibla finanslösningar för olika behov och önskemål.

design innovation

DESIGN INNOVATION

Denna del visar upp några av våra mest slående designkoncept.

hybrid cars

HYBRIDBILAR

Lexus Hybrid Drive: En intelligent kombination av el- och bensindrift.

lexus service

ÄGA EN LEXUS

Att äga en Lexus är mycket mer än att äga en bil.

MED HELT NYA LS SKRIVER
LEXUS ÅTERIGEN OM
DEFINITIONEN AV EN LYXBIL

COUPÉLIKNANDE PROFIL, ÄNDÅ MED
UTRYMMEN SOM I EN PRESTIGESEDAN

Få bilar har betytt lika mycket för sitt segment som den första LS-versionen gjorde när den lanserades som Lexus allra första modell för 28 år sedan. Den satte inte bara nya riktmärken för komfort, prestanda och smidighet utan också för kvalitet och inte minst pålitlighet. I bilpressen hyllades den och kunderna var smått lyriska. Lexus LS revolutionerade helt enkelt premiumsegmentet.

Med den femte och i alla delar helt nya LS-generationen är det dags för en ny revolution. ”Nya LS kommer inte bara att bli en symbol för Lexus, den kommer helt enkelt att bli själva definitionen av en lyxbil,” säger Toshio Asahi, Chief Engineer.

LÄNGRE, LÄGRE, BREDARE.
OCH MYCKET INTRESSANTARE

Den djärva formgivningen med sin coupéliknande profil skvallrar om att Lexus håller på att få en ny designinriktning. Nya LS bygger på Lexus nya globala plattform GA-L och är en utveckling av den plattform som används för sportcoupémodellen LC. Det innebär att LS bjuder på en större körupplevelse, samtidigt som den berömda Lexus-komforten har kunnat utvecklas ytterligare.

Den mycket rymliga interiören och de visionära tekniska lösningarna kommer än en gång överraska krävande köpare och höja ribban i lyxbilssegmentet. ”De kunder som kommer att vara intresserade av att äga en LS är redan omgivna av lyx och därför vill vi verkligen inte ge dem någon konventionell premiumbil,” säger Chief Engineer Asahi.

ETT HELT NYTT FLAGGSKEPP

Nya LS fortsätter på Lexus inslagna väg mot ökad dynamik och körglädje. Varje tidigare LS-version har bjudit på allt större lyx, allt bättre komfort och prestanda, för att inte tala om allt högre säkerhet.

Med nya LS började teamet om från början med ett blankt papper och en vision om hur en modern flaggskeppsmodell ska vara; som om de skulle lansera Lexus för allra första gången.

Målet var inte att överträffa allt vad Lexus tidigare gjort, utan att helt enkelt överträffa alla förväntningar hos köpare av lyxbilar världen över.

VÄGEGENSKAPER

Dagens premiumbilsköpare kräver allt bättre och roligare köregenskaper, med en större känsla av smidighet och prestanda. Dock utan att ge avkall på komforten. Detta är ett av de svåraste balansnummer en bilkonstruktör kan ställas inför.

Men med Lexus nya globala plattform GA-L blir det lättare att möta utmaningen.

Det är den vridstyvaste plattformen i Lexus historia och ger möjlighet att förbättra såväl köregenskaper som komfort och dessutom sänka ljudnivån i bilen.

Hjulavståndet är 3 125 mm, 35 mm längre än dagens LS i L-utförande.

LS är också utrustad med det allra senaste stabilitetskontrollsystemet som utnyttjar såväl bromsar, styrning, drivlina som fjädring för att kontrollera karossens rörelser och därmed optimera både väghållning och komfort. Aktiva krängningshämmare och fyrhjulsstyrning bidrar också.

Trots att nya LS är både längre och bredare än dagens generation är den ändå drygt 90 kilo lättare, tack vare ökad användning av lättviktsmaterial som höghållfast stål och aluminium.

V6 MED DUBBELTURBO OCH EN 10-STEGAD AUTOMATLÅDA:

GER PRESTANDA OCH SMIDIGHET PÅ EN NY NIVÅ

Den helt nya V6-motorn på 3,5 liter med dubbelturbo är utvecklad speciellt för LS och kombinerar utmärkta prestanda med hög bränsleeffektivitet.

Den här motorn ger kraft på V8-nivå men med utmärkt bränsleekonomi och minimal ljudnivå.

Motorn levererar 415 hästkrafter och har ett vridmoment på 599 Nm, vilket är mer än dagens V8-motor och mer än tillräckligt för en acceleration från 0-100 km/h under 5 sekunder.

Motorn är kopplad till en 10-stegad automatlåda, vilken trots att den är av momentomvandlartyp växlar lika snabbt som en dubbelkopplingslåda.

LEXUS FLAGGSKEPP OCH
EN UNIK IDENTITET

”LS är Lexus flaggskepp,” säger Koichi Suga, Chief Designer. ”Mer än någon annan modell är den själva symbolen för Lexus historia och image och representerar helt enkelt allt vad Lexus står för.”

Lexus formgivare utnyttjade alla fördelar den nya plattformen gav dem; med en lägre profil och ett hjulavstånd längre än dagens L-modell får nya LS ett lågt och djärvt uttryck. Och ett generöst rymligt inre.

SUVERÄN KOMFORT MED
TRADITIONELL INSPIRATION

Att skapa en ny standard för flaggskeppslyx är inte bara att lägga till nya finesser.

Med inspiration från det ”Omotenashi”-tänkande som genomsyrar Lexus har konstruktörer och formgivare istället satsat på en ge passagerarna en varmt välkomnande känsla och förmedla lugn och harmoni, medan föraren behandlas mer som sig bör, som bilens aktive partner.

Framstolarna kan fås inställbara i 28 olika led och med, förutom värme och kyla, även en massagefunktion.

Den organiskt utformade instrumentpanelen har all information placerad på samma nivå för att ge föraren perfekt överblick och full kontroll utan att behöva röra sig i förarstolen.

Med luftfjädring höjs bilen automatiskt när den låses upp, samtidigt som sätets sidstöd viks ut för att välkomna föraren med ett bekvämare insteg. Extra stor möda har också lagts på baksätespassagerarnas välbefinnande.

Bilen kan till exempel fås med breda fåtöljer bak, fotpall, Shiatsu-massage och det största benutrymmet hittills i en Lexus.

DÄR TRADITIONEN
MÖTER DEN SENASTE TEKNIKEN

I interiören speglar känslan och inte minst omsorgen i detaljerna en unik japansk estetik. Den sofistikerade bakgrundsbelysningen är till exempel inspirerad av typiskt traditionella japanska lyktor.

Armstöden vid dörrarna ger intryck av att flyta fritt, medan de ytterst noggrant arbetade trädetaljerna är präglade av traditionella japanska träarbeten. Med vissa inslag av hypermodern laserteknik.

NJUT AV TYSTNADEN,
ELLER AV LJUV MUSIK

Den synnerligen tysta kupén har alltid varit ett av LS adelsmärken. Nu har teknikerna tagit tystnaden till en ny nivå. Genom att använda nya ljuddämpande metoder i kombination med liknande teknik som i brusreducerande hörlurar har LS fått den tystaste kupé vi någonsin skapat.

Med andra ord, ett perfekt rum antingen för att samla tankarna eller kanske njuta av ljuv musik. Skulle inte den suveräna ljudanläggningen som är standard räcka till, finns ett 3D surround Mark Levinson-paket som tillval. Med sina högtalare inbyggda in innertaket är det på verklig audiofil-nivå.

AVANCERAD
SÄKERHET

Med sitt utomordentligt kraftiga chassi har LS en mycket hög nivå på den passiva säkerheten för passagerarna vid en eventuell kollision. Men LS är också fylld av teknik för att helt undvika, eller åtminstone minska effekterna av en kollision. LS har naturligtvis det avancerade säkerhetssystemet Lexus Safety System + men kan också kompletteras med världens första intuitiva fotgängarskydd med aktiv styrning.

Om systemet upptäcker en gående framför bilen och en påkörning verkar omöjlig att undvika bromsas bilen in automatiskt och styrs även runt fotgängaren.

SPECIFIKATIONER

LEXUS LS 2018 SPECIFIKATIONER

Biltyp: Fullstor premiumsedan
Motor: 3,5-liters direktinsprutad V6 bensinmotor med dubbelturbo
Transmission 10-stegad automatväxellåda
Effekt: 415 hästkrafter
Vridmoment: 599 Nm
Hjulbas: 3 125 mm
Längd: 5 235 mm
Höjd: 1 450 mm
Bredd: 1 900 mm
Hjul: 19 alternativt 20 tum

För att ge dig bästa möjliga Lexus-upplevelse använder vi och våra partners cookies på vår webbplats. Om du fortsätter utan att ändra i dina inställningar antar vi att du medger till mottagande av cookies på Lexus webbplats.

LÄS MER