Finansiering

FINANSIERING

Attraktiva och flexibla finanslösningar för olika behov och önskemål.

main menu lexus brand

DESIGN INNOVATION

Denna del visar upp några av våra mest slående designkoncept.

hybrid cars

HYBRIDBILAR

Lexus Hybrid Drive: En intelligent kombination av el- och bensindrift.

lexus service

ÄGA EN LEXUS

Att äga en Lexus är mycket mer än att äga en bil.

VÄRLDSPREMIÄR FÖR HELT
NYA LEXUS LS 500h

SE LANSERINGSFILMEN FÖR LS 500h

SE PRESSKONFERENSEN FRÅN BILMÄSSAN I GENÈVE

INTRODUKTION

Genève Motor Show var scenen för världspremiären av Lexus LS 500h, hybridversionen av Lexus nya flaggskepp.

LS 500h, som debuterade kort efter premiären av LS 500 med sin dubbelturboladdade V6-motor på bilmässan i Detroit, är en manifestation av hur Lexus har omdefinierat hur en lyxsedan ska vara i dagens värld: Djärv design, intressanta prestanda och en sofistikerad framtoning som appellerar till en yngre, framåtsträvande målgrupp.

Bakom interiören finns också ett nytt tänkande, där fokus ligger på vad formgivarna kallar “progressiv komfort”. Där kombineras klassisk japansk estetik och hantverksskicklighet med en innovativt lyxig inredning med många intressanta detaljer. LS 500 fick mycket riktigt också omgående det prestigefyllda EyesOn Design Award för sin inredning: ”excellence in interior design.”

LS 500h har Lexus Multi Stage Hybrid-system, vilket ger en helt ny hybridkänsla med snabbare svar på gaspådrag och mer linjär acceleration, inte minst från stillastående. Samtidigt har hybridsystemets utmärkta effektivitet vad gäller bränsleförbrukning och utsläpp ytterligare förbättrats.

LS 500h har en 3,5-liters V6-bensinmotor med dubbel VVT-i och två kraftfulla elmotorer, vilket tillsammans ger 354 hk. I Sverige kommer LS 500 respektive LS 500h enbart att finnas med fyrhjulsdrift.

FULLHYBRID-DRIVLINA MED EN 3,5-LITERS V6 MED DUBBEL VVT-I

I Lexus Multi Stage Hybrid-systemet kombineras en 3,5-liters V6-bensinmotor med två kraftfulla elmotorer vilket tillsammans ger 354 hk.

Med hjälp av dubbel VVT-I (intelligent variabel ventilstyrning) och dess, för körförhållandets, precist anpassade ventilstyrning säkerställs ett högt vridmoment över hela effektregistret.

För att minska friktionsförluster och öka motorns effektivitet har ingenjörerna bland annat tagit hjälp av rullvippor i lättviktsmaterial och specialanpassade kamkedjor med minskad friktion. Det högeffektiva bränsleinsprutningssystemet D4-S arbetar tillsammans med förbättringarna för att skapa en optimal förbränningscykel och bidra till en minskad bränsleförbrukning.

LEXUS MULTI STAGE HYBRID SYSTEM

Nya LS 500h har Lexus Multi Stage Hybrid-system, en banbrytande teknik som höjer hybriddrivlinans prestanda högst avsevärt.

I systemet läggs en fyrstegad växellåda till drivlinans kombination av en 3,5-liters V6-bensinmotor samt två kraftfulla elmotorer. Resultatet är direktare svar på gaspådrag och betydligt större körglädje, samtidigt som både bränsleeffektiviteten och utsläppsnivån förbättras och Lexus-hybridernas välkänt smidiga, tysta och sofistikerade egenskaper behålls.

I en konventionell fullhybrid förstärks bensinmotorn av en elmotor via en reduktionsväxel. I Multi Stage Hybrid-systemet förstärks däremot kraften från V6-motorn och hybridbatteriet av en fyrstegad automatisk växellåda vilket ger snabbare acceleration, inte minst från stillastående - 0 till 100 km/h går på 5,4 sekunder. Vid jämn motorvägsfart sänks varvtalet och LS 500h kan faktiskt köras i hastigheter ända upp till 140 km/h med bensinmotorn avslagen.

Drivlinans utformning placerar Multi-Stage enheten direkt bakom kraftfördelaren, i linje med V6:ans utgående vevaxel. Och trots drivlinans fyra växlar så skapar den avstämda simuleringen av växellägena känslan av en 10-växlad växellåda när du trycker på gasen i Drive-läget. När varvtalet ökas ökar också bilens hastighet i en jämn, direkt och kontinuerlig acceleration, fjärran från den ”gummibandseffekt” som man kan finna i vissa steglöst variabla växellådor. När man kör på tionde växeln i högre, jämna hastigheter sänker CVT-kontrollen varvtalet och ger en tyst, mjuk och bränsleeffektiv gång.

Transmissionen drar också fördel av den förbättrade version av den AI-kontroll som finns i vanliga automatlådor. Det gör att intelligenta, optimala växelval görs enligt körförhållanden och förarens agerande, som till exempel i uppförs- och nerförsbackar. Systemet har också ett DMI (Driver’s Mind Index). Det betyder att transmissionen kan anpassa växelval till förarens körvanor, utan att man behöver ändra körlägesväljaren för att få ut vad man vill ha av växellådan.

Tack vare Multi Stage Hybrid-systemets utformning kan föraren dra nytta av ”M”-läget för att välja och hålla fast en växel med hjälp av paddlar vid ratten. Det är en funktion som aldrig funnits tidigare i en Lexus-hybrid. Tack vare att kraftfördelningsenheten är koordinerad med växlingsfunktionen börjar växlingsprocessen omedelbart när datorn får signal från växlingspaddlarna, vilket i praktiken betyder en exceptionellt snabb respons.

LITIUM-JON HYBRIDBATTERI

LS 500h har ett lätt och kompakt litium-jon hybridbatteri. Det är 20% mindre än det nickel-metallhydrid-batteri som sitter i dagens Lexus LS 600h, men ändå starkare.
Jämfört med dagens LS kan därför bagageutrymmet ökas med 25 liter.

Med litium-jon-tekniken har vikten också minskats, vilket hjälper till att förbättra såväl balans som bränsleekonomi och utsläpp.

Det här är Lexus första hybridbatteri med satellitkonstruktion, där battericellernas spänningsövervakning hanteras helt separerat från batteriets kontrollenhet. Detta minskar storleken, eftersom det möjliggör effektiv användning till kablage och kylfläkt, av vad som annars bara skulle vara ett tomrum inuti batteripaketet. Kylfläkten är också kraftigare, men ändå tunnare.

VÄLKOMNANDE OCH LYXIG INTERIÖR

Infotainment-systemet har fått ett mer tilltalande grafiskt användargränssnitt och styrs via den senaste generationen av Lexus Remote Touch. Den intuitiva funktionen är utformad för att spegla hur man använder en smartphone; den kan också känna igen ord du skriver med fingret på pekplattan.

TAKUMI -HANTVERK

Kvaliteten, precisionen och den stolthet i det perfekta som är själva definitionen av Takumis, Lexus allra skickligaste yrkesarbetare, är genomgående i de lyxiga inredningsdetaljerna.

Lexus bjuder på en unik estetik i nya LS, vilket bland annat märks i innerbelysningen och i den exceptionella noggrannheten i detaljerna i allt du ser och rör vid.

Det här är Lexus första hybridbatteri med satellitkonstruktion, där battericellernas spänningsövervakning hanteras helt separerat från batteriets kontrollenhet. Detta minskar storleken, eftersom det möjliggör effektiv användning till kablage och kylfläkt, av vad som annars bara skulle vara ett tomrum inuti batteripaketet. Kylfläkten är också kraftigare, men ändå tunnare.

INSPIRATION HÄMTAD FRÅN OMOTENASHI

Origami, den japanska konsten att skapa tredimensionella former från ett enda pappersark, stod för inspirationen till den handplisserade dörrklädseln. Dörrpanelerna skissades först i papper av en mycket skicklig konsthantverkare. Det färdiga tredimensionella mönstret fångar Lexus ”L”-signatur i ytterst komplicerade och exakta veck, som ger olika effekt om man ser dem i dagsljus eller i bilens innerbelysning.

Målet för arbetet med dörrpanelernas glasdekorationer var att uttrycka Lexus Time in Design-filosofi. För att nå dit anlitades skickliga glashantverkare specialiserade på Kiriko-tekniken. De tog fram handgraverade mönster, vilka kunde fånga kontrasten mellan ljus och skugga. Genom mödosamt arbete prövade de sig fram till en design som var vacker och sensuell, från vilken vinkel den än betraktades. Glaset kanske ser ömtåligt ut, men detta är behandlat med förstärkningstekniker för att bli starkt nog att användas i en bilinredning. Den graverade designen producerades sedan i en avancerad process med digitalisering av tusentals fasetter. I nästa steg gick glaset genom en serie behandlingar av synnerligen skickliga japanska Takumi, som polerade och ytterligare förstärkte det.

FYRSTEGAD AUTOMATLÅDA

I Multi Stage Hybrid-systemet förstärks den normala hybriddrivlinan med en fyrstegad automatlåda. Övriga komponenter är en 3,5-liters V6-bensinmotor med dubbel VVT-i och två kraftfulla elmotorer. Resultatet är direktare svar på gaspådrag, vilket inte minst märks från stillastående.

Även om automatlådan i Multi Stage Hybrid-systemet är fyrstegad ger den upplevelsen av en snabb tiostegad automatlåda med direkt, linjär och oavbruten acceleration, samma egenskaper som i LS 500 med sin 3,5-liters V6-bensinmotor med dubbelturbo.

MED HELT NYA LS SKRIVER
LEXUS ÅTERIGEN OM
DEFINITIONEN AV EN LYXBIL

COUPÉLIKNANDE PROFIL, ÄNDÅ MED
UTRYMMEN SOM I EN PRESTIGESEDAN

Få bilar har betytt lika mycket för sitt segment som den första LS-versionen gjorde när den lanserades som Lexus allra första modell för 28 år sedan. Den satte inte bara nya riktmärken för komfort, prestanda och smidighet utan också för kvalitet och inte minst pålitlighet. I bilpressen hyllades den och kunderna var smått lyriska. Lexus LS revolutionerade helt enkelt premiumsegmentet.

Med den femte och i alla delar helt nya LS-generationen är det dags för en ny revolution. ”Nya LS kommer inte bara att bli en symbol för Lexus, den kommer helt enkelt att bli själva definitionen av en lyxbil,” säger Toshio Asahi, Chief Engineer.

LÄNGRE, LÄGRE, BREDARE.
OCH MYCKET INTRESSANTARE

Den djärva formgivningen med sin coupéliknande profil skvallrar om att Lexus håller på att få en ny designinriktning. Nya LS bygger på Lexus nya globala plattform GA-L och är en utveckling av den plattform som används för sportcoupémodellen LC. Det innebär att LS bjuder på en större körupplevelse, samtidigt som den berömda Lexus-komforten har kunnat utvecklas ytterligare.

Den mycket rymliga interiören och de visionära tekniska lösningarna kommer än en gång överraska krävande köpare och höja ribban i lyxbilssegmentet. ”De kunder som kommer att vara intresserade av att äga en LS är redan omgivna av lyx och därför vill vi verkligen inte ge dem någon konventionell premiumbil,” säger Chief Engineer Asahi.

ETT HELT NYTT FLAGGSKEPP

Nya LS fortsätter på Lexus inslagna väg mot ökad dynamik och körglädje. Varje tidigare LS-version har bjudit på allt större lyx, allt bättre komfort och prestanda, för att inte tala om allt högre säkerhet.

Med nya LS började teamet om från början med ett blankt papper och en vision om hur en modern flaggskeppsmodell ska vara; som om de skulle lansera Lexus för allra första gången.

Målet var inte att överträffa allt vad Lexus tidigare gjort, utan att helt enkelt överträffa alla förväntningar hos köpare av lyxbilar världen över.

VÄGEGENSKAPER

Dagens premiumbilsköpare kräver allt bättre och roligare köregenskaper, med en större känsla av smidighet och prestanda. Dock utan att ge avkall på komforten. Detta är ett av de svåraste balansnummer en bilkonstruktör kan ställas inför.

Men med Lexus nya globala plattform GA-L blir det lättare att möta utmaningen.

Det är den vridstyvaste plattformen i Lexus historia och ger möjlighet att förbättra såväl köregenskaper som komfort och dessutom sänka ljudnivån i bilen.

Hjulavståndet är 3 125 mm, 35 mm längre än dagens LS i L-utförande.

LS är också utrustad med det allra senaste stabilitetskontrollsystemet som utnyttjar såväl bromsar, styrning, drivlina som fjädring för att kontrollera karossens rörelser och därmed optimera både väghållning och komfort. Aktiva krängningshämmare och fyrhjulsstyrning bidrar också.

Trots att nya LS är både längre och bredare än dagens generation är den ändå drygt 90 kilo lättare, tack vare ökad användning av lättviktsmaterial som höghållfast stål och aluminium.

V6 MED DUBBELTURBO OCH EN 10-STEGAD AUTOMATLÅDA:

GER PRESTANDA OCH SMIDIGHET PÅ EN NY NIVÅ

Den helt nya V6-motorn på 3,5 liter med dubbelturbo är utvecklad speciellt för LS och kombinerar utmärkta prestanda med hög bränsleeffektivitet.

Den här motorn ger kraft på V8-nivå men med utmärkt bränsleekonomi och minimal ljudnivå.

Motorn levererar 415 hästkrafter och har ett vridmoment på 599 Nm, vilket är mer än dagens V8-motor och mer än tillräckligt för en acceleration från 0-100 km/h under 5 sekunder.

Motorn är kopplad till en 10-stegad automatlåda, vilken trots att den är av momentomvandlartyp växlar lika snabbt som en dubbelkopplingslåda.

LEXUS FLAGGSKEPP OCH
EN UNIK IDENTITET

”LS är Lexus flaggskepp,” säger Koichi Suga, Chief Designer. ”Mer än någon annan modell är den själva symbolen för Lexus historia och image och representerar helt enkelt allt vad Lexus står för.”

Lexus formgivare utnyttjade alla fördelar den nya plattformen gav dem; med en lägre profil och ett hjulavstånd längre än dagens L-modell får nya LS ett lågt och djärvt uttryck. Och ett generöst rymligt inre.

SUVERÄN KOMFORT MED
TRADITIONELL INSPIRATION

Att skapa en ny standard för flaggskeppslyx är inte bara att lägga till nya finesser.

Med inspiration från det ”Omotenashi”-tänkande som genomsyrar Lexus har konstruktörer och formgivare istället satsat på en ge passagerarna en varmt välkomnande känsla och förmedla lugn och harmoni, medan föraren behandlas mer som sig bör, som bilens aktive partner.

Framstolarna kan fås inställbara i 28 olika led och med, förutom värme och kyla, även en massagefunktion.

Den organiskt utformade instrumentpanelen har all information placerad på samma nivå för att ge föraren perfekt överblick och full kontroll utan att behöva röra sig i förarstolen.

Med luftfjädring höjs bilen automatiskt när den låses upp, samtidigt som sätets sidstöd viks ut för att välkomna föraren med ett bekvämare insteg. Extra stor möda har också lagts på baksätespassagerarnas välbefinnande.

Bilen kan till exempel fås med breda fåtöljer bak, fotpall, Shiatsu-massage och det största benutrymmet hittills i en Lexus.

DÄR TRADITIONEN
MÖTER DEN SENASTE TEKNIKEN

I interiören speglar känslan och inte minst omsorgen i detaljerna en unik japansk estetik. Den sofistikerade bakgrundsbelysningen är till exempel inspirerad av typiskt traditionella japanska lyktor.

Armstöden vid dörrarna ger intryck av att flyta fritt, medan de ytterst noggrant arbetade trädetaljerna är präglade av traditionella japanska träarbeten. Med vissa inslag av hypermodern laserteknik.

NJUT AV TYSTNADEN,
ELLER AV LJUV MUSIK

Den synnerligen tysta kupén har alltid varit ett av LS adelsmärken. Nu har teknikerna tagit tystnaden till en ny nivå. Genom att använda nya ljuddämpande metoder i kombination med liknande teknik som i brusreducerande hörlurar har LS fått den tystaste kupé vi någonsin skapat.

Med andra ord, ett perfekt rum antingen för att samla tankarna eller kanske njuta av ljuv musik. Skulle inte den suveräna ljudanläggningen som är standard räcka till, finns ett 3D surround Mark Levinson-paket som tillval. Med sina högtalare inbyggda in innertaket är det på verklig audiofil-nivå.

AVANCERAD
SÄKERHET

Med sitt utomordentligt kraftiga chassi har LS en mycket hög nivå på den passiva säkerheten för passagerarna vid en eventuell kollision. Men LS är också fylld av teknik för att helt undvika, eller åtminstone minska effekterna av en kollision. LS har naturligtvis det avancerade säkerhetssystemet Lexus Safety System + men kan också kompletteras med världens första intuitiva fotgängarskydd med aktiv styrning.

Om systemet upptäcker en gående framför bilen och en påkörning verkar omöjlig att undvika bromsas bilen in automatiskt och styrs även runt fotgängaren.

SPECIFIKATIONER

LEXUS LS 2018 SPECIFIKATIONER

Biltyp: Fullstor premiumsedan
Motor: 3,5-liters direktinsprutad V6 bensinmotor med dubbelturbo
Transmission 10-stegad automatväxellåda
Effekt: 415 hästkrafter
Vridmoment: 599 Nm
Hjulbas: 3 125 mm
Längd: 5 235 mm
Höjd: 1 450 mm
Bredd: 1 900 mm
Hjul: 19 alternativt 20 tum

För att ge dig bästa möjliga Lexus-upplevelse använder vi och våra partners cookies på vår webbplats. Om du fortsätter utan att ändra i dina inställningar antar vi att du medger till mottagande av cookies på Lexus webbplats.

LÄS MER