Finansiering

FINANSIERING

Attraktiva och flexibla finanslösningar för olika behov och önskemål.

main menu lexus brand

DESIGN INNOVATION

Denna del visar upp några av våra mest slående designkoncept.

hybrid cars

HYBRIDBILAR

Lexus Hybrid Drive: En intelligent kombination av el- och bensindrift.

lexus service

ÄGA EN LEXUS

Att äga en Lexus är mycket mer än att äga en bil.

NYHETER OCH HÄNDELSER

TILLBAKA TILL ARTIKLARNA

NYA LEXUS LS 500 OMDEFINERAR BEGREPPET PREMIUMSEDAN

Nya Lexus LS 500

När Lexus nu presenterar den femte generationen av flaggskeppsmodellen LS är det en till alla delar fullständigt ny bil. Den har en kupéliknande silhuett och är längre, lägre och bredare än tidigare generationer, men med all den komfort som förväntas av en ny lyxsedan. Drivlinan är också helt ny, med en V6 dubbelturbomotor på 415 hästkrafter och en tioväxlad automatlåda. Interiört präglas nya Lexus LS 500 av traditionell japansk estetik.

Den femte generationen Lexus LS bygger på företagets nya globala plattform för bakhjulsdrivna premiummodeller, kallad GA-L, och är en utveckling av den plattform som används för den uppmärksammande sportkupémodellen LC. Det innebär att LS 500 erbjuder en ännu bättre körupplevelse, samtidigt som den omtalade Lexus-komforten har utvecklats ytterligare ett steg.

GA-L-plattformen har gjort det möjligt att skapa en lång och låg, kupéliknande profil. Jämfört med före­gående generation är nya LS omkring 15 mm lägre, medan huven är ca 30 mm lägre och bagage­luckan ca 41 mm lägre. För att understryka kupé­känslan ligger sidorutorna helt i liv med sidstolparna.

Lexus har dessutom utvecklat en helt ny motor för LS 500, en 3,5-liters V6 bensinmotor med dubbelturbo. Motorn levererar 415 häst­krafter och har ett vridmoment på 599 Nm, vilket är mer än den tidigare V8-motorn och mer än tillräckligt för en accelera­tion från 0-100 km/tim på bara 4,5 sekunder. Motorn är kopplad till en 10-växlad automatlåda som, trots att den är av momentomvandlartyp, växlar lika snabbt som en dubbel­kopplingslåda.

Interiören präglas av Lexus ledord ”Omotenashi”, som närmast betyder ”gästfrihet”. Ett exempel är framstolarna som kan fås inställbara i 28 olika ledder och med både värme, kyla och massage. Den organiskt utformade instrumentpanelen har alla bildskärmar i samma höjd för att ge föraren bra överblick och full kontroll. Den 12,3 tum stora infotainment- och navigations­skärmen kan kompletteras med en stor fullfärgs vindrutedisplay som kan visa en mängd viktig information.

Många detaljer i kupén bygger på japansk estetik, i kombination med högteknologi. Ett exempel är den sofistikerade inner­belysningen som samtidigt är inspirerad av traditionella japanska lyktor.

Även om LS nu är mer av en förarens bil, har mycket stor omsorg lagts på baksätespassagerarnas välbefinnande. Bilen kan fås med breda fåtöljer bak, fotpall, Shiatsu-massage och det största ben­utrymmet hittills i en Lexus LS. I detta utförande kan ryggstödet på höger bakstol lutas ända ner till 48 grader och även resas upp till 24 grader för att underlätta när passageraren ska stiga ur bilen. Med luftfjädring kan bilen också höjas när den låses upp, samtidigt som sätets sidstöd viks ut för att väl­komna föraren.

Den låga ljudnivån i kupén har alltid varit ett signum för Lexus och nya LS 500 har tagit ytterligare ett steg. Bland annat finns en aktiv ljuddämpning, liknande den teknik som finns i aktiva brusreducerande hörlurar. Då detekteras inkommande ljud och vissa frekvenser sänds ut i motfas genom bilhögtalarna. Den tysta kupén är också en utmärkt miljö för såväl den standard­-monterade premiumljudanläggningen som valet av en 3D-surroundanläggning från Mark Levinson.

För att optimera viktfördelning och tyngdpunkt är lång hjulbas – 3 125 mm – nu standard, vilket är 35 mm längre än före­gående LS i för­längt utförande. LS 500 är också utrustad med den allra senaste chassistyrningen Vechicle Dynamics Integrated Manage­ment (VDIM), som utnyttjar såväl bromsar, styrning, drivlina som fjädring för att kontrollera karossens rörelser och därmed optimera både väghållning och komfort. Aktiva krängningshämmare och fyrhjulsstyrning bidrar också. Trots att nya LS är längre och bredare än föregående generation är den ändå drygt 90 kilo lättare, tack vare ökad använd­ning av lättvikts­material som höghållfast stål och aluminium.

Det är mycket väl sörjt för säkerheten i nya Lexus LS. Det avancerade systemet Lexus Safety System+ kan också kompletteras med världens första intuitiva fotgängarskydd med aktiv styrning. Om en gående upptäcks framför bilen och en påkörning verkar oundviklig bromsar bilen automatiskt och styr runt fotgängaren, utan att lämna filen.

Med nya Lexus LS 500 introduceras också ett stödsystem kallas Lexus CoDrive. Det möjliggör ett visst mått av styrsupport och underlättar vid körning på t ex motorväg.

LEXUS LS 500 SPECIFIKATIONER

  • Biltyp: Fullstor premiumsedan
  • Motor: 3,5-liters direktinsprutad V6 bensinmotor med dubbelturbo
  • Transmission: 10-stegad automatväxellåda
  • Effekt: 415 hästkrafter
  • Vridmoment: 599 Nm
  • Hjulbas: 3 125 mm
  • Längd: 5 235 mm
  • Höjd: 1 450 mm
  • Bredd: 1 900 mm
  • Hjul: 19 alternativt 20 tum

LÄS MER OM NYA LS

För att ge dig bästa möjliga Lexus-upplevelse använder vi och våra partners cookies på vår webbplats. Om du fortsätter utan att ändra i dina inställningar antar vi att du medger till mottagande av cookies på Lexus webbplats.

LÄS MER