Finansiering

FINANSIERING

Attraktiva och flexibla finanslösningar för olika behov och önskemål.

design innovation

DESIGN INNOVATION

Denna del visar upp några av våra mest slående designkoncept.

hybrid cars

HYBRIDBILAR

Lexus Hybrid Drive: En intelligent kombination av el- och bensindrift.

lexus service

ÄGA EN LEXUS

Att äga en Lexus är mycket mer än att äga en bil.

NYHETER OCH HÄNDELSER

TILLBAKA TILL ARTIKLARNA

EN RIKTIG BILENTUSIAST TAR ÖVER LEXUS I SVERIGE

Dick Zachrisson Lexus GSF

En bilentusiast med passion för Lexus. Så beskriver sig Dick Zachrisson, nytillträdd chef för Lexus i Sverige. Hans mål: Att överträffa Lexus svenska framgångar hittills och att Lexus ska fortsätta överträffa kundernas förväntningar.

Dick Zachrisson har ägnat hela sitt yrkesliv år bilbranschen som han började i som 22-åring. Redan efter två år kom han till Lexus, ett varumärke som han fascinerats av sedan introduktionen 1989.

– Jag var ett riktigt ”petrol head” då. I princip dammsög jag varje biltidning så fort ett nytt nummer kom ut. Det var då jag läste om att Lexus skulle introduceras som premiummärke och tyckte att det lät spännande och blev väl smått frälst. Och på den vägen är det.

Det genuina intresset för bilar och bilbranschen samt en karriär som omfattat en rad olika roller inom Lexus, har gett Dick en bra kunskap om alla olika delar i verksamheten. Det är kunskap som kommer väl till pass när han nu tar plats i förarsätet för Lexus Sverige.

– Lexus befinner sig mitt i en stor varumärkesförflyttning. Historiskt sett har det varit en fantastiskt bra bil rätt upp och ner, men samtidigt en produkt som inte gjort så mycket väsen av sig. Gradvis har det ändrats. Första steget togs för drygt tio år sedan, när formspråket L-Finesse presenterades och Lexus började få en egen mycket tydligare identitet. Prestandabilarna LFA och IS F var andra viktiga milstolpar, som visade att en Lexus också kunde vara riktigt rå, med fantastiska prestanda.

Men minst lika viktigt som själva bilen – om inte viktigare – är kundupplevelsen, säger Dick:

– Allt vad vi gör bottnar i tanken på kvaliteten i ägarupplevelsen. Kunderna har med rätta mycket höga förväntningar på Lexus. Vår uppgift är att överträffa deras förväntningar. Hittills har det gett resultat i form av mängder av utmärkelser för kundnöjdhet i såväl Sverige, som Europa och i världen. Men – konkurrenterna blir hela tiden duktigare och använder Lexus som förebild. Då måste vi helt enkelt se till att hela tiden vara ännu lite bättre, fortsätta att utveckla vår verksamhet. Jag vill att vi alltid ska upplevas som den bästa premiumleverantören och leverera det absolut bästa bilägandet, i alla dimensioner.

I Sverige har Lexus haft en mycket bra tillväxt under senare tid. 2015 ökade försäljningen med 50 procent mot föregående år och siktet är nu inställt på att den ska öka med ytterligare drygt 50 procent under en treårsperiod.

– Min ambition är att öka Lexus närvaro i Sverige, framför allt genom att förbättra tillgängligheten. Men också att rent allmänt ta mer plats i bilköparnas och bilägarnas medvetande. Det är en del av vår varumärkesresa, att bli lite kaxigare. Vårt mål är inte längre att vara omtyckt av alla utan att vara älskade av en grupp bilägare som ser värdet i kombinationen av kundupplevelse, avancerad teknik och produktkvalitet.

Lexus är inne i en väldigt spännande period. Inom kort lanseras Lexus LC 500h, en vass teknikfylld sportkupé som på kort tid har gått från konceptbil till produktionsmodell. Så småningom kommer också den nya generationen av lyxsedanen LS, som redan i konceptform visats upp som bränslecellshybrid.

– Det är en väldigt intressant utveckling, Lexus är ju ett av pionjärmärkena inom hybridteknik. Redan i dag har 98 procent av alla Lexus-bilar som säljs i Sverige hybridteknik. Visionen är att ta en absolut tätposition också när det gäller bränslecellstekniken för att fortsätta arbetet med att sänka miljöpåverkan i premiumsegmentet.

Att få ansvara för ett varumärke som så tydligt kombinerar spetsteknik med körglädje, ekonomi och en extraordinär kundupplevelse hos återförsäljarna, det är en drömsits för Dick Zachrisson, vars intresse för bilar i allmänhet och Lexus i synnerhet bara har förstärks med åren.

Om Dick Zachrisson
Ålder: 41 år
Bor: Norr om Stockholm
Familj: Familj med tre barn
Intressen: Bilar, skidåkning, golf och träning
Kör: Bland annat Lexus NX 300h

Karriär
1998-2000 Bilförsäljning för ett par olika varumärken
2000-2003 Bilförsäljning och kundvårdsansvarig, Lexus
2003-2009 Regionchef samt övergripande ansvar för kundrelationer och produkt, Lexus
2009-2016 Försäljnings- och produktchef, Lexus
2016- Sverigechef Lexus

För att ge dig bästa möjliga Lexus-upplevelse använder vi och våra partners cookies på vår webbplats. Om du fortsätter utan att ändra i dina inställningar antar vi att du medger till mottagande av cookies på Lexus webbplats.

LÄS MER