PUBLICERAT DEN: 2021-10-22

LEXUS PRESENTERAR EN AI-STYRD REKLAMFILM SOM SVARAR PÅ TITTARENS KÄNSLOR

Den självladdande elhybriden Lexus ES anpassar sig efter föraren vilket har varit grunden till Lexus nya reklamkampanj som revolutionerar personifierad marknadsföring genom att använda sig av innovativ teknik för ansiktsigenkänning och artificiell intelligens.
För att sätta lanseringen av Lexus ES självladdande elhybrid på kartan släpper Lexus nu en unik emotionell reklamfilm som är skapad för att anpassa innehållet efter tittarens reaktioner. Den innovativa filmupplevelsen är designad för att läsa av, anpassa och påverka tittarens känslor medan filmen spelas upp. Reklamkampanjen har Lexus döpt till ”Feel your best” och här använder de sig av ansiktsigenkänning med målet att lämna tittaren med en mer positiv känsla, samtidigt som en unik och personifierad reklamupplevelse skapas.
Till den AI-styrda upplevelsen: www.lexus.se/car-models/es/ai-experience/
Tack vare experter inom ansiktsigenkänning på MorphCast innehåller reklamfilmen en unik patenterad teknik som använder ansiktsanalyser som sedan påverkar innehållet i realtid.
Med hjälp av tittarens kamera kan den ”emotionella AI-tekniken” läsa av känslor. När tittaren interagerar med AI via ansiktsuttryck så svarar reklamfilmen med att förändra innehållet både visuellt och ljudmässigt. Allt styrt efter tittarens emotionella sinnesstämning. Filmen spelas upp snabbare eller långsammare, musiken blir mer exalterad eller lugn, färger blir mer eller mindre intensiva och montage med emotionella sekvenser introduceras.
Medan filmen spelas har tittaren full frihet att experimentera med innehållet genom att ändra sitt ansiktsuttryck vilket gör att AI byter ut nästkommande klipp i realtid. Varje ”skanningspunkt” skapar olika versioner av filmen via AI:n genom att kombinera kampanjmaterial och handplockade bilder som godkänts av en panel med psykologer. Resultatet är en film som kan varieras på hela 3 125 olika sätt.
Kampanjen kom till liv genom ett nära samarbete mellan Lexus och den prisbelönta produktionsbyrån Unit9 där ett team av innovationsarkitekter, mjukvaruingenjörer och kreatörer jobbade sida vid sida med en panel bestående av handplockade psykologer och forskare.
Produktionen leddes av Professor Mohammad Soleymani som är specialist inom emotionell design vars forskning inkluderar utveckling av automatisk känsloigenkänning. Mohammad jobbar även med beteendevetenskapliga metoder och använder sig av psykologiska signaler och ansiktsuttryck. Detta hjälpte panelen att utveckla det audio-visuella innehållet som är designat för att filmen ska framkalla ett emotionellt gensvar från tittaren. I panelen fanns även den tyska färgpsykologen Professor Dr. Axel Buether och grundaren av IV Audio Branding. Dessutom är den soniska alkemisten och ledande experten inom ljudpåverkan av mänskliga känslor med - Steve Keller. Både Prof. Dr. Axel Buether och Steve Keller har publicerat forskning inom sina respektive discipliner och hållit TedTalks på forskningens applicering i verkliga livet.
I jakten på en unik körupplevelse har Lexus ingenjörer och designers skapat ett fordon med intelligenta funktioner som känner igen och svarar föraren. Ett utmärkt exempel på detta är Lexus Climate Concierge som skapar ett perfekt klimat i kupén genom att automatiskt kontrollera sätesvärme, rattvärme och sätesventilation i synergi med klimatanläggningen. En sensor kan även upptäcka fukt i kupén och mäta kupé-/vindrutetemperatur för att säkerställa att vindrutan inte immar igen. Lexus Climate Concierge innehåller också ett uppdaterat nanoe™ X-system som släpper ut nanoe-joner som återfuktar både huden och håret.
Körkänslan har också förstärkts genom förbättrad bakfjädring, bromspedaler och Adaptiv variabel fjädring (AVS) medan upplevelsen bakom ratten är helt i linje med varumärkets unika körupplevelse - Lexus Driving Signature.
Med dessa funktioner som inspiration kommer den 30 sekunder långa reklamfilmen anpassa sig efter tittarens känslor genom att använda flera nivåer av audio-visuell stimulans.
Spiros Fotinos, Director för Lexus Europa: “Vi är glada över att kunna dela den här innovativa upplevelsen med en publik över hela världen. När konsumenter söker efter ännu mer personifierade upplevelser från varumärken vill vi utforska användningsområdena för AI för att kunna göra så att reklamen svarar tittaren. Det är ett första steg mot att visa hur små förändringar i realtid kan ha en positiv inverkan på hur reklamen får tittaren att känna. Den här logiken gäller även för Lexus ES, som levererar exceptionell nivå av komfort genom att kontrollera flera olika sensoriska faktorer. Så det finns en naturlig synergi mellan produkt och kampanj – reklamen svarar till tittarens känslouttryck precis som bilen svarar till förarens beteende och behov.”
Prof. Mohammad Soleymani, expert inom Affective Computing: “Idag noterar vi mer än någonsin den påverkan som bild, färg och ljud kan ha på en åskådares känslor. De här upptäckterna är definitivt inte nya, men de håller på att bli ännu mer relevanta i och med hur emotionella AI avanceras och utvecklas. I vardagen bombarderas vi av en uppsjö av audio-visuell stimulans som påverkar sinnestillstånd, så det är både uppfriskande och lovande att ett ikoniskt varumärke som Lexus håller på att utforska möjligheterna kring skräddarsytt innehåll som syftar till att lämna tittaren med en mer positiv känsla än de hade innan.”
Zlaten del Castillo, Unit9: “När vi blev kontaktade för att utveckla tekniken bakom en unik reklamfilm som använder sig av toppmodern ansiktsigenkänningsteknik, visste vi direkt att det var en utmaning vi inte kunde tacka nej till. År 2021 är vi fortfarande bara i startgroparna av den resa som utforskar vilka möjligheter som AI kan hjälpa oss att uppnå. Givet det arbete vi gjort tidigare med Lexus inom området kunde vi helt enkelt inte vänta på att få involveras i att skriva ny historia för varumärket en gång till.”