Finansiering

FINANSIERING

Attraktiva och flexibla finanslösningar för olika behov och önskemål.

design innovation

DESIGN INNOVATION

Denna del visar upp några av våra mest slående designkoncept.

hybrid cars

HYBRIDBILAR

Lexus Hybrid Drive: En intelligent kombination av el- och bensindrift.

lexus service

ÄGA EN LEXUS

Att äga en Lexus är mycket mer än att äga en bil.

LEXUS LF-NX TURBO

VÄRLDSPREMIÄR NYA LF-NX I TURBO-VERSION PÅ TOKYO MOTOR SHOW 2013

TURBO-VERSIONEN AV LEXUS KOMPAKTA CROSSOVER-KONCEPT VISAS FÖR FÖRSTA GÅNGEN PÅ TOKYO MOTOR SHOW, SOM I ÅR GICK AV STAPELN FÖR 43:E GÅNGEN PÅ TOKYO BIG SIGHT FRÅN DEN 20 NOVEMBER TILL DEN 1 DECEMBER.

LF-NX-konceptet hade sin urpremiär på Frankfurt Motor Show tidigare i höstas och har i den här versionen fått en nyutvecklad 2-liters turbomotor, vilket ger suveräna köregenskaper.

En lägre tyngdpunkt vilken accentueras av den främre underspoilern ger turbomodellen ett sportigare utseende.

Profilen är slimmad och hela bilen med den kompakta, skarpskurna karossen och de djärva fälgarna skickar signaler om unik kraft och spännande köregenskaper.

I kupén ger det nya Remote Touche-gränssnittet med sin pekplatta en tydlig känsla av den suveränt användarvänliga framkantsteknik man brukar kunna räkna med från Lexus.

LF NX cutout 960 001

DESIGN

Den nya Turbo-versionen delar LF-NX:s djärva och innovativa design, men har också fått en rad detaljförändringar både utanpå och inuti, för att förstärka känslan av 2,0-litersturbons potential.

Lexus spindelgrill har en ännu mer dramatisk framtoning med bland annat blanksvartlackade luftintag och en kromad frontspoiler som förstärker konceptbilens låga tyngdpunkt.

Den högblanka svarta lacken från luftintagen går igen runt hjulhusen och på trösklarna. Medan rökfärgade kromdetaljer från grillen också kan hittas på backspeglarna och runt fönstren.

Baktill förstärks designen av den nya lägre stötfångaren med en vass mattkromad aerodynamisk diffuser över bilens bredd. Den flankeras i sin tur av två kromade avgasutsläpp vilka utformats för att matcha frontens vertikala luftintag.

Fälgar med ny, aggressivare design och ändrad däckstorlek från 255/50 R20 till 255/45 ZR20 ger Turbo-konceptet en sportigare och en självsäker, mer bredaxlad framtoning.

Inuti kupén förstärks den sportiga potentialen i turboversionen av att belysningen i tak och dörrpanelser, instrument, växelväljare, navigeringsskärm och Remote Touch-kontroll är sportigt röd.

DRIVLINA

LF-NX Turbo-koncept är utrustad med Lexus allra första turboladdade bensinmotor.

Motorn är fyrcylindrig och på 2,0 liter. Den kombinerar Lexus avancerade insprutningstekniker, D-4S, för jämnare förbränning och ventilstyrningstekniker, VVT-i, med ett i topplocket integrerat avgasgrenrör och ett turboaggregat med variabel geometri.

Genom att optimera avgastemperaturen kombinerar det integrerade avgasgrenröret höga prestanda med bränsleeffektivitet och renare avgaser medan det variabla turboaggregatet fungerar effektivt över bredast möjliga varvtalregister.

LF-NX Turbos nya motor ger snabbt gassvar och fina prestanda och på samma gång mycket bra bränsleeffektivitet.

TYDLIGT LEXUS

LF-NX TURBO

LF NX cutout 960 003

VÄRLDSPREMIÄR FÖR NYTT CROSSOVER-KONCEPT FRÅN LEXUS

På bilsalongen i Frankfurt 2013 premiärvisade Lexus konceptbilen LF-NX, en kompakt crossover-modell som också är utrustad med en ny version av fullhybriddrift, speciellt utformad för SUV-bilar.

Lexus LF-NX har en mycket distinkt och kraftfull exteriör design, som bygger vidare på Lexus formspråk L-finesse. Fronten domineras av Lexus karaktäristiska ”spindelgrill”, mycket uttrycksfulla strålkastare och separata varselljus samt en tydlig vertikal gränslinje mellan stötfångare och framskärm.

Från sidan kännetecknas LF-NX av kraftfullt markerade hjulhus med svarta skärmbreddare, klassisk Lexus-form på sidorutorna och en slank, sluttande taklinje som för tankarna till en kupé. Frontens vertikala linjespel går igen även bak, med en kraftfull linje som går ner från bakljusen utefter bakskärmen och också bidrar till en bra aerodynamik.

in article 03
in article 04

Interiören är tydligt förarorienterad med en övre displayzon och en nedre zon för reglage, med touchkontroller och pekskärm för att styra bilens olika funktioner.

Konceptbilen är lackerad i ”Brushed Metal Silver” som ger intryck av att karossen är fräst ur ett stycke solid metall, ett formelement som även går igen i interiördetaljer.

För att ge dig bästa möjliga Lexus-upplevelse använder vi och våra partners cookies på vår webbplats. Om du fortsätter utan att ändra i dina inställningar antar vi att du medger till mottagande av cookies på Lexus webbplats.

LÄS MER