Finansiering

FINANSIERING

Attraktiva och flexibla finanslösningar för olika behov och önskemål.

design innovation

DESIGN INNOVATION

Denna del visar upp några av våra mest slående designkoncept.

hybrid cars

HYBRIDBILAR

Lexus Hybrid Drive: En intelligent kombination av el- och bensindrift.

lexus service

ÄGA EN LEXUS

Att äga en Lexus är mycket mer än att äga en bil.

LS 600h L

LS 600h L ÄR VÄRLDENS STARKASTE FULLHYBRID-SEDAN, MED LÅNG HJULBAS HAR DEN DESSUTOM LYXEN AV ÄNNU GENERÖSARE UTRYMME.


Max. effekt (hk) 445
Bränsledekl. bl. körning (l/100 km) 8,6
Acceleration 0-100 km/h 6,1
Toppfart (km/h) 250

FRÅN 1 426 300 kr

ULTIMAT LYXHYBRID

LS 600h L ÄR VÄRLDENS STARKASTE FULLHYBRID-SEDAN, MED LÅNG HJULBAS HAR DEN DESSUTOM LYXEN AV ÄNNU GENERÖSARE UTRYMME.

För att skapa något fantastiskt måste man ta den svåra vägen. Det var så vi gjorde när vi utvecklade vår allra första bil, LS 400. Vi gav 60 formgivare och 1 400 konstruktörer i uppdrag att skapa en extraordinärt förfinad sedan som skulle kunna revolutionera lyxbilsmarknaden när den lanserades 1989. Den senaste generationen av LS är inte mindre remarkabel. Den byggs i den mest prisbelönade bilfabriken i världen och har fått 3 000 förbättringar. Kupén bjuder bland annat på banbrytande luftkonditionering och bilvärldens största multimedia-skärm samt vårt Avancerade Aktiva Krockskyddssystem. LS 600h finns nu dessutom också i F SPORT-utförande. LS är otroligt bekväm och rolig att köra, ja den är helt enkelt den mest förfinade sedanmodell Lexus någonsin byggt. Att åka i en LS ger en speciell känsla. Det är lätt att vända sig om efter den djärva formgivningen med den stora krominramade signaturgrillen. LS 600h L är också en av de första Lexus-modellerna med LED-lampor i alla yttre ljuskällor, som strålkastare, dimljus och de bakre kombinationsljusen.

Utvecklingsteamet har arbetat vidare med att utveckla Lexus karakteristiska strålkastardesign med 3 lampor. Genom att placera halvljuslamporna ovanför helljusen får man fram en mer dynamisk framtoning. Det här är också vår första modell som har LED-blinkers, med 13 LED-lampor i varje blinkers. LS är också en av världens tystaste sedaner, något som kan mätas och i LS:s fall får resultatet att hörbarheten är nästan 100% i samtal i 100 km/h. Det betyder att du kan föra konversationer i lugn och ro utan att behöva höja rösten. I vår jakt på den perfekta tystnaden har vi inte sparat på något. Genom bland annat ny svetsteknik har vi lyckats göra chassit ännu styvare, vilket betyder betydligt mindre vibrationer. Vi har också lyckats sänka vindbruset genom ett nästan helt slätt underrede och små vingar på de främre dörrstolparna och bakljusen. Dessutom har du ett COMFORT-läge i den nya körlägesväljaren, i vilket luftfjädringen justeras för att ge en ännu mjukare och skönare åkupplevelse.

PRISER OCH SPECIFIKATIONER

TA REDA PÅ DETALJERNA OCH JÄMFÖR SKILLNADERNA

LS 600h L Executive - 4 säten

  • 19" lättmetallfälgar (dubbelekrade, 7 st) med 245/45 R19-däck
  • Multimedia-anläggning Mark Levinson® Reference Surround-system med 19 högtalare
  • 4-zoners klimatanläggning med Climate Concierge och nanoe®-teknik
  • Bord med träinlägg, justerbart och hopfällbart
  • Vilfåtölj (ottomanstol), höger säte bak, elektriskt justerbart med extra fotstöd. Fjärrkontrollerat massageprogram

FRÅN 1 426 300 kr

VÄLJ EN ANNAN MODELL FÖR JÄMFÖRELSE

VIKTIGA EGENSKAPER

LÄR KÄNNA LS 600h L LITE BÄTTRE

Inuti LS 600h L - Höjdpunkterna

HÖJDPUNKTERNA

För förare och passagerare är LS en fantastisk bil att köra, åka i, koppla av eller arbeta i. Till och med på riktigt långa resor. Det ytterst bekväma skinnklädda förarsätet har 14-vägs eljustering (passagerarsätet fram har 10) och stoppningen är nu dessutom 15% tjockare. En ny ergonomisk funktion ger bekvämt stöd för bäckenet. Kvaliteten övervakas av ”Takumi”, de allra skickligaste yrkesmännen vid vår prisbelönade Tahara-fabrik; se bara på de eleganta sömnadsdetaljerna på den skinnklädda instrumentbrädan eller ljudanläggningens precisionsslipade aluminiumrattar. För den ultimata elegansen på ratt och instrumentbräda kan du välja till en ny finish ”Shimamoku”-fanér (randigt svart och grått). Arbetet involverar 67 moment under 38 dagar!

För den ultimata baksäteskomforten i LS 600h L med lång hjulbas är en speciell relax-fåtölj, som går att fälla i 45 graders vinkel och har ett inbyggt fotstöd, standard. Åtta luftfickor i ryggstödet kan ge en skön ”Shiatsu”-massage av rygg och skuldror.

Att köra LS 600h L - Höjdpunkterna

HÖJDPUNKTERNA

LS 600h L har mycket imponerande prestanda, och är samtidigt förvånansvärt effektiv för att vara en så stor premiumbil. Den senaste versionen av Lexus Hybrid Drive med en 5,0-liters V8-bensinmotor och en elmotor på 224 hk ger tillsammans ett elegant kraftpaket på hela 445 hk. Och permanent fyrhjulsdrift. Bakom ratten kan du njuta av blixtrande acceleration och CO2-utsläpp på endast 199 g/km. Körlägesväljaren gör att du kan välja mellan ECO, NORMAL, COMFORT, SPORT, SPORT+ eller EL-läge. I det sistnämnda får du praktiskt taget helt tyst gång och nollutsläpp i måttlig fart och under en begränsad körsträcka.

Säkerheten i LS 600h L - Höjdpunkterna

HÖJDPUNKTERNA

Säkerhetsnivån i LS är mycket hög med avancerade tekniska lösningar, som till exempel vårt banbrytande Avancerade Aktiva Krockskyddssystem (APCS). Det är förmodligen bilvärldens mest avancerade system och kan upptäcka såväl fotgängare som andra hinder. Om du börjar bli trött varnar Förarövervakningen och med Körfältsassistansen hindras bilen från att ofrivilligt glida ur filen. En ”Döda vinkeln”-monitor som använder sig av radarteknik varnar för svårupptäckta bilar när du byter fil. Blir du påkörd bakifrån aktiverar det bakre krockskyddssystemet nackstöden för att minska risken för whiplash-skador. För säkrare mörkerkörning visar Lexus Night View-systemet infraröda bilder av vägen framför bilen på en 12,3” stor skärm. Och slutligen gör det Aktiva helljuset att du slipper blända medtrafikanter genom att delvis skärma av helljuset vid möten.

Elva krockkuddar och bältessträckare hjälper till att skydda förare och passagerare medan vårt Avancerade Aktiva Krockskyddssystem inte bara varnar för potentiella faror, utan också kan hjälpa dig att undvika dem om så skulle behövas.

Aktiv farthållare

AKTIV FARTHÅLLARE

Den aktiva farthållaren använder sig av samma millimetervågradar som Lexus Avancerade Aktiva Krockskyddssystem (APCS). Precis som en vanlig farthållare, håller den bilen i en förbestämd hastighet, men tack vare radarn kan den också upptäcka om bilen framför bromsar in. Den aktiva farthållaren sänker då hastigheten antingen genom att den lättar på gasen eller bromsar.

Om du ställer in ett specifikt avstånd mellan dig och bilen framför kommer systemet att hålla avståndet genom att matcha hastigheten på bilen framför. När den åter ökar farten, ser den aktiva farthållaren till att du mjukt och smidigt åter kommer upp i din ursprungliga marschfart, (0-170 km/h).

Passagerarskydd

PASSAGERARSKYDD

Genom att bygga in teknik som hjälper dig att undvika olyckor gör Lexus allt för att inget ska hända. (Men detta är naturligtvis ändå inget substitut för ett säkert och uppmärksamt uppträdande bakom ratten.) Om olyckan trots allt skulle vara framme har vi gjort vårt yttersta för att skydda föraren och alla passagerare i bilen. Faktum är att LS överträffar alla säkerhetskrav som finns, världen över.

De åkande skyddad av upp till elva stycken krockkuddar, inklusive tvåstegs- och knäkrockkuddar fram. Passageraren fram skyddas dessutom av en innovativ tvåkammars-krockkudde som ger ett extra bra skydd för ansiktets känsligaste delar, som till exempel näsa och mun. Till baksätet finns som tillval en revolutionerande krockkudde, som är unik för en bil i den här klassen. Genom att blåsa upp sittdynans framkant hjälper den till att förhindra passageraren från att glida framåt.

Dessutom har nackstöden och stolsryggarna en unik design för att minska nackens rörelser vid en kollision och därmed risken för whiplash-skador. Om bilen håller på att bli påkörd bakifrån (vilket upptäcks av millimetervågradarn i bakre stötfångaren) skjuts nackstöden framåt och uppåt för att ge bättre stöd och skydda huvudet mot whiplash-effekten.

Instrumentpanel och mittkonsol

INSTRUMENTPANEL OCH MITTKONSOL

Tack vare mycket avancerad teknik kan LS bjuda på ett smått förbluffande välkomnande, inspirerat av ”Omotenashi” (den speciella japanska känslan för gästfrihet). När du närmar dig bilen med den elektroniska smarta nyckeln i fickan eller väskan tänds lampor på backspeglarna och den analoga LED-klockan (med GPS-funktion som automatiskt justerar tiden till den aktuella tidzonen) aktiveras och börjar ett sofistikerat välkomstprogram. När du trycker på startknappen börjar en vacker animation spelas upp på den centrala skärmen, medan ett silkesvitt ljus spelar mjukt över instrumentbrädan. Men det är ändå bara början. I kupén kan du koppla av till välljudet från en Mark Levinson®-anläggning med 19 högtalare eller se en DVD eller BluRay®-skiva på en 9” videoskärm.

Det är svårt att hitta en mer bekväm plats än förarsätet i LS. Med den vackert arbetade ratten och växelväljaren med aluminiumfinish. Bilvärldens största display är perfekt placerad och hela 12,3” stor. Den kan styras antingen med rösten eller via Remote Touch-pekaren. Skärmen kan visa två bilder samtidigt, till exempel navigering och ljud, eller Lexus Night View och karta. När du lägger i backen får du också en tydlig bild från backkameran.

Intelligenta strålkastare

INTELLIGENTA STRÅLKASTARE

Det aktiva helljus-systemet använder sig av en ljuskänslig kamera för att upptäcka strålkastare på mötande bilar och framförvarande bilars bakljus. För att inte blända skärmas då automatiskt en del av ljusstrålen av.

Bekväm interiör

BEKVÄM INTERIÖR

LS 600h L bjuder på en raffinerad och svårslagen interiör. För att göra det lätt att stiga in skjuts till exempel förarstolen automatiskt bakåt och ratten dras in. Baksätena kan justeras på en rad olika sätt, har inbyggd funktion för ländryggsmassage och sköna nackstöd. Baksätets centrala armstöd har en LCD-skärm från vilken passagerarna kan styra den bakre klimatzonen, ljudanläggningen och gardinen i bakfönstret.

”Climate Concierge” är en världsnyhet i LS. Det är ett integrerat system som hela tiden följer temperaturen, såväl inne som utanför bilen, och automatiskt justerar temperaturen i kupén, sätena och ratten. Lexus prisbelönade nanoe®-teknik sprider mikroskopiskt små, negativt laddade joner som fräschar upp luften och försiktigt återfuktar hud och hår.

LS 600h L utrustas med en avkopplingsfåtölj som kan vinklas i 45 grader och har förlängt stöd för lår och fotstöd. Ryggstödet har åtta dolda luftkuddar, vilka kan aktiveras med fjärrkontroll för att utföra en skön “Shiatsu” akupressur-massage. Vare sig du valt 4- eller 5-säteskonfigurationen känner infraröda sensorer av baksätespassagernas kroppstemperaturer och justerar luftkonditioneringen och värmen/kylan i sätena.

Lexus Premium Navigation med “Connected Services”

LEXUS PREMIUM NAVIGATION MED “CONNECTED SERVICES”

Den 12,3” stora multimedia-skärmen styrs via Remote Touch-pekaren eller röstkommandon. Med 3D-grafik och flertal kartinställningar, när bilen är parkerad, kan systemet generera en QR-kod för din smartphone för att hjälpa dig nå din slutdestination till fots.

LS erbjuder nya, unika tjänster som Online Search, Google Street View®, Panoramio® eller Connected Traffic. För bekvämlighetens skull kan du också skicka en vägbeskrivning till bilens navigations-system.

Fjädring

FJÄDRING

LS är remarkabelt välbalanserad och smidig. Och den känsla man så lätt får bakom ratten av att vara ett med bilen är mycket fjädringens förtjänst; lättviktig aluminium med multilänk-konfiguration både fram och bak. I kombination med högpresterande pneumatiska stötdämpare ger det både exceptionella vägegenskaper och utmärkt behaglig åkkomfort. Adaptiv fjädring gör också att du kan fintrimma köregenskaperna genom att välja mellan olika dämparlägen. Att köra en LS ger en känsla av suveränt smidig och fullständig kontroll.

Dynamisk kontroll

DYNAMISK KONTROLL

Att köra LS ger en djup känsla av att vara ett med en bil som är både synnerligen välbalanserad och verkligt dynamisk. För att kunna bygga det otroligt styva chassit har vi använt oss av ny avancerad svetsteknik och sammanfogningstekniker inspirerade av flygindustrin. I kombination med luftfjädringen ger chassit ett exceptionellt exakt uppträdande och hög komfort. Lexus avancerade system för stabilitetskontroll VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management) är standard liksom den hastighetskänsliga variabla styrutväxlingen som vid risk för en kollision blixtsnabbt anpassar sig för att hjälpa dig att styra undan faran.

Aerodynamik

AERODYNAMIK

Tack vare detaljer som ett nära nog helt slätt underrede och små, små vingar på de främre dörrstolparna och bakljusen har nya LS den bästa aerodynamiken i segmentet. Den här typen av små vingar som först dök upp på F1-bilar skapar luftvirvlar, vilka hjälper till att dra luftströmmarna runt bilen närmare karossen och på så sätt gör att bilen skär genom luften på ett effektivare sätt. Detta ökar inte bara stabiliteten utan förbättrar även bränsleekonomin och minskar vindbruset.

Vi har också lagt stor möda på att hindra luft från att tränga in i bilen. Högkvalitativt laminerat glas i kombination med ytterst noggrant utformade tätningslister ger suverän isolering. Något som naturligtvis också stänger ute ljud, vilket gör resan ännu mer behaglig. Den här raffinerade kombinationen av ett spännande yttre och en suveränt lugn och tyst interiör bidrar i hög grad till att LS är så trevlig att köra.

Undvik kollision

UNDVIK KOLLISION

Den senaste versionen av Lexus Avancerade Aktiva Krockskyddssystem (APCS) är förmodligen bilvärldens mest avancerade och kan till och med upptäcka fotgängare. Systemet bygger på ett nätverk med en dator, millimetervågradar, en stereokamera samt infraröda projektorer i strålkastarna, vilket hela tiden läser av vägen framför bilen och eventuell kollisionsrisk. Om risken är hög varnas föraren och bromskraften förstärks. Om en kollision bedöms som oundviklig i en hastighet upp till 40 km/h bromsas bilen in helt automatiskt samtidigt som säkerhetsbältena sträcks.

Mark Levinson® Audio

MARK LEVINSON® AUDIO

Det exklusiva Mark Levinson® Reference Surround-systemet med 19 högtalare och perfekt 7.1-kanal surroundljud är ett av de finaste som existerar i en bil. Du har också anslutning för Bluetooth®-utrustade telefoner, AUX-ingång och två USB-portar för iPhone® eller mediaspelare.

Trots propåer från flera lyxbilstillverkare är vi det enda märket som kan erbjuda Mark Levinsons extremt höga ljudkvalitet. Eftersom vi ägnar en extraordinär stor omsorg åt att ge våra bilar en mycket förfinad och tyst gång, bjuder de också på en akustiskt perfekt möjlighet till att ge en rullande konsertsalsupplevelse. Varje Lexus-modell har sin egen ytterst omsorgsfullt optimerade Mark Levinson®-anläggning, där varje högtalares utformning och placering tar fram det bästa ur den unika akustiska miljön.

Det exklusiva Mark Levinson® Reference Surround-systemet med 19 högtalare och perfekt 7.1-kanal surroundljud är ett av de finaste som existerar i en bil. Du har också anslutning för Bluetooth®-utrustade telefoner. AUX-ingång och USB-port för iPhone® eller mediaspelare.

Klädsel och inredningsval

KLÄDSEL OCH INREDNINGSVAL

Med fem olika skinnklädslar och lika många inlägg är det lätt att sätta sin personliga prägel på den eleganta inredningen. Välj mellan svart, mjukt vit, brun, ljusgrå eller elfenbensfärgad klädsel och träinlägg i matt brun ask, mörkbrun valnöt, svart/grått trä (Shimamoku), guldfärgad ask eller bambu.

Hybridkraft

HYBRIDKRAFT

Utan Lexus mer än tio år långa hybridledarskap skulle LS 600h L aldrig kunna leverera sådana imponerande prestanda. Det innovativa Lexus Hybrid Drive-systemet är ett intelligent sätt att förena kraften i en mycket effektiv 5-liters direktinsprutad V8-bensinmotor med en kraftfull elmotor. Med en kombinerad kraft på hela 445 hk går 0 till 100 km/h på endast 6,1 sekunder utan att du ens känner några växlingar. Bränsleförbrukningen har bantats ordentligt till 8,6 l/100 km, medan CO2-utsläppen reducerats till 199 g/km, vilket är betydligt mindre än vad man kan räkna med från en bil i den här klassen. Dessutom kan LS 600h L köras enbart i ECO-läge och då trimmas gasspjäll och luftkonditioneringen för att spara bränsle och ytterligare sänka utsläppen.

Hjärnan i LS 600h L är en avancerad kraftstyrningskontroll (PCU – Power Control Unit), som styr och övervakar hur kraften i fullhybridsystemet bäst ska utnyttjas. I El-läget går bilen helt på el, är i princip helt tyst och drar naturligtvis varken bensin eller släpper ut några som helst avgaser. PCU:n styr automatiskt till detta läge när du trycker på startknappen eller kör i låga hastigheter. När du ökar farten griper bensinmotorn omärkligt in för att samarbeta med elmotorn. När du behöver snabb acceleration i högre hastigheter, till exempel vid omkörningar, bidrar elmotorn högst påtagligt med omedelbart vridmoment. Det kompakta hybridbatteriet laddas kontinuerligt av den rörelseenergi som uppstår när bilen bromsas eller bara saktar in. Därför behöver hybridbatteriet aldrig någon extern laddning.

LS 600h L har ett system för permanent fyrhjulsdrift vilket ger förstärkt väggrepp för att klara riktigt svåra förhållanden. I hybridtransmission ingår en elmotor, generator, planetväxel och reduktionsväxel för motorvarvet i ett lättviktigt skal, inte större än en vanlig automatlåda.

Kort sagt, LS 600h L är ett tekniskt mästerverk som är kronan på verket i Lexus innovativa bilbyggarkonst.

Climate Concierge/Nanoe® teknik

CLIMATE CONCIERGE/NANOE® TEKNIK

Det banbrytande "Climate Concierge"-systemet är ett integrerat system som konstant bevakar temperaturen både utanför- och innanför bilen samt justerar temperaturen i kupén, i sätena och i ratten. Infraröda sensorer kontrollerar baksätepassagerarnas kroppstemperaturer och anpassar luftkonditioneringen och värmen i sätena därefter. Dessutom frigör den prisvinnande nanoe®-tekniken mikroskopiska och negativt laddade partiklar i kupén. När dessa fäster sig vid luftburna partiklar rengör jonerna luften i bilen och håller sätena fräscha. Eftersom att jonernas fuktgrad är tusen gånger högre än vanliga joner upplever man en återfuktande effekt i både sin hy och sitt hår.

Lexus Night View

NIGHT VIEW

Lexus Night View-systemet kombinerar en kraftfull infraröd kamera med ljusprojektorer och fångar därmed en upplyst bild av området framför bilen. Bilden kan ses i 12.3"-displayed och hjälper dig att se objekt framför dig långt innan du kan se dem med blotta ögat.

Du kan lära dig mer från din närmaste Lexus-återförsäljare.

Interiör belysning

DYNAMISK INTERIÖR LED-BELYSNING

När du är påväg mot bilen välkomnas du av en automatisk påslagen instegsbelysning i dörrar och interiör. Låser du upp din LS börjar varselljusen lysa upp vilken frambringar en effekt av att bilen vaknar. När du satt dig och tryckt på startknappen börjar en vacker animation spelas upp på den centrala skärmen, medan ett silkesvitt ljus spelar mjukt över instrumentbrädan.

Stöd för vaderna

STÖD FÖR VADERNA

I sin LS kan föraren fälla ut sittdynan för förbättrat sittstöd. Passageraren i framsätet har dessutom tillgång till ett utfällbart stöd för vaderna för att ytterligare förhöja komforten.

INGA MATCHNINGAR

Det finns inga egenskaper som matchar din sökning. Bredda dit sökande och försök igen.

Citatbild Lexus LS 600h L

EN AV HUVUDPRINCIPERNA BAKOM DEN HÄR BILEN ÄR VAD VI KALLAR ”MÄNSKLIG INGENJÖRSVETENSKAP”. DET HANDLAR OM ATT KUNNA ERBJUDA PERFEKT KOMFORT OCH GARANTERA ATT VÅRA KUNDERS BEHOV TILLGODOSES HELA TIDEN. VI VILL HELT ENKELT ATT DU SKA KÄNNA DIG VARMT VÄLKOMMEN OCH HEMMA I EN LS.

Hideki Watanabe , LS Chief Engineer
Citatbild Lexus LS 600h L

VI BESLUTADE ATT LS PÅ ETT KREATIVT SÄTT MÅSTE BRYTA MED DE TRADITIONELLA NORMERNA. VI SIKTADE MOT EN BIL SOM SKULLE VARA SYNNERLIGEN TEKNISKT AVANCERAD OCH INTELLIGENT OCH ÄNDÅ HA EN STARK DRAGNINGSKRAFT PÅ ETT KÄNSLOMÄSSIGT PLAN.

Hideki Watanabe , LS Chief Engineer

För att ge dig bästa möjliga Lexus-upplevelse använder vi och våra partners cookies på vår webbplats. Om du fortsätter utan att ändra i dina inställningar antar vi att du medger till mottagande av cookies på Lexus webbplats.

LÄS MER