Finansiering

FINANSIERING

Attraktiva och flexibla finanslösningar för olika behov och önskemål.

design innovation

DESIGN INNOVATION

Denna del visar upp några av våra mest slående designkoncept.

hybrid cars

HYBRIDBILAR

Lexus Hybrid Drive: En intelligent kombination av el- och bensindrift.

lexus service

ÄGA EN LEXUS

Att äga en Lexus är mycket mer än att äga en bil.

GS F

LEXUS SPORTSEDAN GS F BJUDER PÅ EN VERKLIGT STIMULERANDE KÖRUPPLEVELSE OCH LYXIG KOMFORT FÖR UPP TILL FEM PERSONER.


Max. effekt (hk) 477
CO2, bl körning (g/km) 260
Bränsledekl. bl. körning (l/100 km) 11,2
Acceleration 0-100 km/h 4,6
Toppfart (km/h) 270

FRÅN 1 020 300 kr

LYXIG SPORTSEDAN

LEXUS SPORTSEDAN GS F BJUDER BÅDE PÅ EN FANTASTISK KÖRUPPLEVELSE OCH LYXIG KOMFORT FÖR UPP TILL FEM PERSONER.

Med sin handbyggda 5,0-liters V8 som levererar 477 hk får GS F rejäla fartresurser, toppfarten är hela 270 km/h. Och det omfattande utvecklingsarbetet på tyska Nürburgring har gjort GS F till en fantastiskt rolig bil att köra med sin racingtestade åttastegade Sport Direct Shift-låda och Torque Vectoring Differential.

Från den tydligt förarfokuserade interiören med de eleganta Alcantara-detaljerna och den suveräna Mark Levinson®-anläggningen med de 17 noggrant placerade högtalarna kan man bara ana det mäktiga ljudet från de fyra avgasrören. Tryggt att veta är också att det banbrytande Lexus Safety System + är standard.

PRISER OCH SPECIFIKATIONER

TA REDA PÅ DETALJERNA OCH JÄMFÖR SKILLNADERNA

VIKTIGA EGENSKAPER

LÄR KÄNNA GS F LITE BÄTTRE

Att köra GS F - Höjdpunkterna

HÖJDPUNKTER

Den handbyggda 5-liters V8-motorn har testats såväl under det krävande 24-timmarsloppet på Nürburgring som i backtävlingen Pikes Peak Hill Climb i Colorado, USA. Att den andas naturligt betyder omedelbar respons utan någon som helst tvekan och förstås, ett dramatiskt motorljud. Yamaha Motorsport, som byggde V10-motorerna till vår supersportbil LFA, ansvarar för topplock och de rörliga delarna i den här motorn, vilken har en förfining som sätter nya riktmärken. Sammansättning och fintrimning sker i vår egen Tahara-fabrik, där våra tekniker använder såväl sofistikerade balanseringsinstrument som stetoskop för att åstadkomma en otroligt mjuk gång, men ändå blixtsnabb acceleration. Active Sound Control-systemet som ursprungligen utvecklades för LFA mixar motor- och avgasljud till en mäktig symfoni.

Inuti GS F - Höjdpunkterna

HÖJDPUNKTERNA

GS F byggs i vår prisbelönade Motomachi-fabrik av Lexus ”Takumi”, våra allra mest erfarna och skickliga bilbyggare. Var och en av dem har minst 25 års yrkeserfarenhet och alla är de experter på att upptäcka det allra minsta avvikelse från det perfekta. Du känner nog deras skicklighet när du ser till exempel skinnklädselns eleganta sömmar eller rör vid ljudanläggningens precisionsslipade aluminiumrattar.

För att den skimrande lacken ska få en absolut perfekt finish är den mödosamt våtslipad för hand. Varje färdig bil testas sedan i ett ”tyst rum”, där en Takumi med hjälp av sin känsliga hörsel och oerhört sensitiva mikrofoner kontrollerar att motorn går absolut jämnt innan den efter godkännande tas ut på en slutlig provkörning.

Säkerheten i GS F - Höjdpunkterna

HÖJDPUNKTERNA

Lexus har alltid legat i frontlinjen när det gäller utveckling av säkerhets- och förarhjälpstekniker. Alla nya modeller testas också mycket noggrant i världens största körsimulator. Som en följd av vårt ledande arbete med att förhindra olyckor är GS F utrustad med det banbrytande säkerhetssystemet Lexus Safety System +. Det inkluderar Lexus Aktiva krockskyddssystem med Fotgängaravläsare, Körfältsassistans för att hjälpa dig att hålla dig i din fil, Vägskyltsavläsare som visar föraren aktuell information, Aktivt avbländande helljus-system för bättre sikt i mörker och Aktiv farthållare som håller avståndet konstant till bilen framför dig.

Åttastegad automatisk sportlåda

ÅTTASTEGAD AUTOMATISK SPORTLÅDA

V8-motorn levererar kraften via en åttastegad sekventiell sportväxellåda (Sport Direct Shift), som också ger möjlighet till manuella växlingar. Om du väljer manuellt läge får du blixtsnabb fingerspetskontroll via paddlar vid ratten. När du då växlar ner (på blott 0,2 sekunder) får du uppleva det unika och smått beroendeframkallande ”blippande” ljudet av gaspådraget mellan växlingarna.

Active Sound Control-system

ACTIVE SOUND CONTROL-SYSTEM

Som förare är det lätt att förändra motorljudet i GS F. Genom att ändra körläget till SPORT eller SPORT+ kopplar du in Active Sound Control-systemet, vilket förstärker det djupa avgasljudet; ett maffigt tillägg till den sportbilslika körupplevelsen.

Körlägesväljare

KÖRLÄGESVÄLJARE

Med Körlägesväljaren är det enkelt att finjustera köregenskaperna. I ECO-läget reduceras bränsleförbrukning och utsläpp. NORMAL-läget ger som namnet antyder den perfekta balansen mellan kraft, komfort och bränsleekonomi, medan CUSTOMIZE-läget betyder att du kan finjustera GS F för att passa trafik och ditt humör för stunden. Och när du vill ha maximala reaktioner växlar du bara till SPORT eller SPORT+.

Vridstyvt chassi/fjädring

VRIDSTYVT CHASSI/FJÄDRING

Grunden till GS F:s suveräna köregenskaper ligger i det mycket vridstyva chassit, vilket är byggt med hjälp av den allra senaste tekniken inom limning och lasersvets. Den nya bakfjädringen med multilänkar ger suverän stabilitet både på raksträckor och i kurvor. En kombination av höghållfast stål och både formgjutna och smidda aluminiumkomponenter håller vikten nere, men ökar styrkan och håller vibrationer till ett minimum.

Sport-VDIM

SPORT-VDIM

Den dynamiska stabilitetskontrollen (S-VDIM – Sports Vehicle Dynamics Integrated Management) gör det lättare att hantera motorns enorma kraft på ett säkert och smidigt sätt. Systemet justerar gas-, styr- och fjädringsinställningarna för att ge en ännu sportigare upplevelse och ökar också manöverutrymmet innan VDIM-systemet ingriper. Du kan också stänga av S-VDIM-systemet helt om du verkligen vill testa de dynamiska gränserna fullt ut.

Torque Vectoring Differential

TORQUE VECTORING DIFFERENTIAL

För att ge ytterligare glädje bakom ratten har GS F en så kallad Torque Vectoring Differential (TVD) med tre inställningar: STANDARD, för en suverän balans mellan smidigt uppträdande och höghastighetsstabilitet, SLALOM vilken ger en tonvikt på snabba styrreaktioner och TRACK för stadig kurvtagning, speciellt på bana.

Adaptiv fjädring

ADAPTIV FJÄDRING

GS F har Adaptiv fjädring (AVS, Adaptive Variable Suspension) som standard, för att ge den ännu mer dynamiska köregenskaper. Tekniken innebär en intelligent kontroll av stötdämpningen på alla fyra hjulen. Vilket ger såväl skönare åkkomfort som förbättrad stabilitet, inte minst vid snabba kurvtagningar.

V8-motor

V8-MOTOR

Den fantastiska V8-motorn är handbyggd och finslipad med hjälp av stetoskop. Den är på 5,0 liter och ger 477 hk med ett vridmoment på 530 Nm. Topplock och alla rörliga delar är konstruerade för att ge ökad maxkraft vid högre varvtal. Och ljudet! Upp till 3000 v/min kan du njuta av ett djupt muller, medan den låter betydligt vassare när du accelererar hårt över 6000 v/min.

Klimatkontroll i tre zoner

KLIMATKONTROLL I TRE ZONER

I GS F med Premium-paket delar klimatkontrollen in kupén i tre zoner och arbetar med avancerad nanoe®-teknik. Framsätena är indelade i två delar där man ställer in önskad värme/svalka individuellt via Remote touch-kontollen eller på instrumentbrädan, medan man i baksätet har en egen separat panel för att justera temperaturen.

Luftkonditionerade baksäten

LUFTKONDITIONERADE BAKSÄTEN

Ytterplatserna i baksätet kan värmas eller kylas individuellt via en bekvämt placerad kontrollpanel i GS F med Premium-paketet. Den har en LCD-skärm och kan också användas för att sköta ljudanläggningen och solskyddsgardinen i bakrutan.

Sportstolar

SPORTSTOLAR

De helt nyutvecklade stolarna har högt ryggstöd och är byggda med Lexus så kallade ”integrated foaming”-teknik vilken ger ett helt suveränt stöd. Tekniken som är inspirerad av racingvärlden ger både bättre komfort och bättre sidostöd än vad som är möjligt att uppnå med konventionell teknik. Båda framstolarna kan fås med inbyggd luftkonditionering.

Sportratt

SPORTRATT

GS F har en ratt med tjockt grepp vilket ger bättre kontroll när du kör lite mer aktivt. Paddlarna är dessutom optimerade när det gäller form, placering och funktion för snabba och exakta växlingar.

Aktiv farthållare

AKTIV FARTHÅLLARE

Den Aktiva farthållaren håller det avstånd du ställt in till bilen framför, oavsett om den bromsar in eller ökar farten.

Monitor för "döda vinkeln"

MONITOR FÖR "DÖDA VINKELN"

Radar i den bakre stötfångaren upptäcker bilar i filerna bredvid vilka kan vara svåra att se i backspeglarna. Om du blinkar för att byta fil och någon annan bil närmar sig din "döda vinkel" slår varnaren omedelbart till och ger signal i den relevanta backspegeln.

Körfältsassistans

KÖRFÄLTSASSISTANS

Körfältsassistansen (LKA - Lane Keeping Assist) använder sig av en kamera i framrutan för att hålla koll på bilens plats i körfältet. Om du börjar glida utanför filen aktiveras en varningssignal plus att styrningen får en lätt korrigering.

Aktivt krockskyddssystem

AKTIVT KROCKSKYDDSSYSTEM

Med hjälp av millimetervågradar kalkylerar en dator i bilen ständigt ut risken för en kollision. Om risken bedöms som hög varnas föraren både genom ljud- och visuella varningar, samtidigt som bromstrycket ökas. Om en kollision bedöms som oundviklig, bromsas bilen automatiskt och säkerhetsbältena i framsätena dras åt.

Backvarnare för korsande trafik

BACKVARNARE FÖR KORSANDE TRAFIK

Backvarnaren för korsande trafik använder samma radar som döda vinkeln-varnaren för att upptäcka korsande trafik bakom bilen, vilken annars kan vara svår att se. Om en bil dyker upp varnas du både med en ljudsignal och visuellt i backspeglarna.

Vägskyltsavläsare

VÄGSKYLTSAVLÄSARE

Vägskyltsavläsaren (TSR - Traffic Sign Recognition) i GS F läser av vägskyltar genom kameran som är monterad i framrutan och ger föraren den aktuella informationen i multimedia-skärmen. Systemet kan läsa av alla skyltar som är anpassade till Wien-konventionens förordning, inklusive lysande och blinkande.

Tio krockkuddar

TIO KROCKKUDDAR

Förutom en enormt kraftig säkerhetsbur skyddas förare och passagerare av tio sensorstyrda krockkuddar. Alla säkerhetsbälten, förutom det i bakre mittsätet, är dessutom utrustade med försträckare. I framsätena skyddar tvåstegskuddar huvudet, och där finns även knä- och sidokrockkuddar. I baksätet har de två yttersätena sidokrockkuddar. Krockkuddsgardiner löper dessutom utmed hela längden på kupéns båda sidor. Den här mycket höga säkerhetsnivån är standard i GS F och minskar risken för personskador högst väsentligt.

INGA MATCHNINGAR

Det finns inga egenskaper som matchar din sökning. Bredda dit sökande och försök igen.

TILLBEHÖR

SÄTT EN PERSONLIG TOUCH PÅ DIN GS F MED LEXUS ORIGINALTILLBEHÖR

TILLBEHÖR
Alla
Exteriör
Interiör

INGA MATCHNINGAR

There are no available accessories for this filter. Please select another filter.

Citatbild Lexus GS F

HELT I LINJE MED ALLA LEXUS F-MODELLER ÄR GS F UTVECKLAD FÖR ATT GE EN STOR UPPLEVELSE, VAR NÄR OCH HUR DU ÄN KÖR DEN.

Yukihiko Yaguchi, GS F Chief Engineer

För att ge dig bästa möjliga Lexus-upplevelse använder vi och våra partners cookies på vår webbplats. Om du fortsätter utan att ändra i dina inställningar antar vi att du medger till mottagande av cookies på Lexus webbplats.

LÄS MER