Finansiering

FINANSIERING

Attraktiva och flexibla finanslösningar för olika behov och önskemål.

design innovation

DESIGN INNOVATION

Denna del visar upp några av våra mest slående designkoncept.

hybrid cars

HYBRIDBILAR

Lexus Hybrid Drive: En intelligent kombination av el- och bensindrift.

lexus service

ÄGA EN LEXUS

Att äga en Lexus är mycket mer än att äga en bil.

FÅR VI LOV ATT PRESENTERA LFA

LEXUS LFA LANSERADES PÅ TOKYO INTERNATIONAL MOTOR SHOW 2010 OCH ÄR EN ÖVERRASKANDE TEKNISK PRESTATION – EN BIL SOM HELT PÅ EGEN HAND SKAPADE NYA RIKTMÄRKEN FÖR SUPERSPORTBILAR I EN NY TIDSÅLDER.

intro lfa

Den har en grym specialkonstruerad V10-motor i kombination med en superlätt kolfiberkonstruktion och är dessutom suveränt lätthanterad. På öppna vägen är den en upplevelse. Och på banan tar den verkligen för sig med sin hårresande acceleration från 0 till 100 km/h på bara 3,7 sekunder och en toppfart på 325 km/h.

Produktionen är strängt begränsad; det existerar enbart 500 exemplar av den här otroliga supersportbilen. Men vem som helst som kan uppskatta det häpnadsväckande kommer också att beundra den hängivenhet som ligger bakom konstruktionen av den blixtsnabba LFA. Detta bilbyggarkonstens mästerverk är frukten av tio års oförtröttlig jakt på perfektion av Lexus mest talangfulla designers och tekniker. Och den har redan börjat ha inflytande på utvecklingen av kommande nya Lexus-modeller.

Quote light

JAG KOMMER INTE ÄNDRA UPPFATTNING OM DEN HÄR BILEN. JAG TYCKER FORTFARANDE ATT DET ÄR DEN BÄSTA JAG NÅGONSIN KÖRT.

Jeremy Clarkson, Top Gear, BBC, Februari 2013

EN SUPERSPORTBILS FÖDELSE

MÅLET VAR ATT, HELT FÖRUTSÄTTNINGSLÖST, SKAPA EN OFÖRLIKNELIG KÖRUPPLEVELSE – OCH DET ULTIMATA UTTRYCKET AV VÅR DESIGNFILOSOFI: L-FINESSE. VAR OCH EN AV DE 10 000 KOMPONENTERNA ÄR UNIK, EXKLUSIV OCH SAMMANSATT (OFTA FÖR HAND) FÖR JUST DENNA BIL.

Resultatet av tio års drömmar, innovationer, designframsteg och ingenjörskonst är en bil som tänjer gränserna för det möjliga till det yttersta. Ta den snygga aerodynamiska karossen som exempel. I de tidiga prototyperna var den byggd i aluminium, men till och med ett så lätt material bedömdes vara för tungt för att uppnå ultimata prestanda.

Så istället togs det intressanta beslutet att byta aluminium mot ett superlätt, men ändå oerhört starkt kolfibermaterial (Carbon Fibre Reinforced Plastic - CFRP). Och istället för att köpa in det här unika materialet på den öppna marknaden, utvecklade vi en egen tillverkningsprocess för att kunna ha full kontroll över kvaliteten.

haruhiko2

DE SENASTE TIO ÅREN HAR VI ALLA DRIVITS AV ÖNSKAN ATT SKAPA EN SUPERSPORTBIL I VÄRLDSKLASS: EN LEXUS SOM UTMANAR DE MEST VÄLBYGGDA SPORTBILARNA PÅ PLANETEN.

Haruhiko Tanahashi, LFA chief engineer

ETT MÄSTERVERK AV INNOVATIONER

v10 power

V10 KRAFT

Hjärtat i LFA är en handbyggd 4,8-liters V10-motor, framtestad och finslipad på berömda Nürburgring. Den varvar så snabbt att ingen konventionell analog varvräknare kan hänga med. Men kraft är ingenting utan kontroll och den fantastiska V10:an är därför förenad med en blixtsnabb sex-stegad automatiserad sekventiell växellåda.

art of noise

KONSTEN ATT SKAPA VACKERT BULLER

Motorljudet får nackhåren att resa sig. Haruhiko Tanahashi, LFA Chief Engineer, beskriver det som "en ängels rytande." Och det nervkittlande vrålet är ingen slump. Tillsammans med Yamahas avdelning för musikinstrument har Lexus ingenjörer finkalibrerat LFA:s motorljud till perfektion, bland annat med hjälp av unikt formade ribbor i avgassystemet.

hot seat

HETA STOLEN

Den låga, dramatiska cockpiten är handbyggd i högklassiga material. Instrumentklustret domineras av den mycket avancerade varvräknaren. Den är en sinnrik konstruktion med en rörlig TFT-display av den typ som finns i en laptop. Varvräknaren ändrar utseende efter körläge. När föraren växlar till det vassaste läget, blir till exempel siffrorna genast större och tydligare och det röda strecket får en mer framträdande roll.

hand crafted

HANDBYGGD

Liksom alla andra mästerverk, är varje V10-motor handbyggd och slutligen signerad av den tekniker som byggt den. Det speciella team som bygger LFA är en samling visionärer som lagt själ och hjärta i varje exemplar av den här suveräna supersportbilen. I deras strävan efter absolut perfektion har de utvecklat innovativa tekniker och material, av vilka många via LFA nu sprider sig till de andra bilarna i modellprogrammet.

body sculpting

ATT SKULPTERA EN KAROSS

Genom att utveckla ett unikt och oerhört starkt kolfibermaterial till karossen (Carbon Fibre Reinforced Plastic - CFRP) blir LFA mycket lätt, vridstyv och får dessutom en klar estetisk fördel. Materialets låga vikt och stora styrka har inspirerat Lexus talangfulla formgivare att skapa konturer och linjer som vore omöjliga med en metallkaross. Det här är Lexus designfilosofi L-Finesse tagen till en ny nivå.

breaking the mould

BRYTA MÖNSTER

Supersportbilen LFA är mycket välbalanserad, med vikten perfekt fördelad 48:52 fram-bak, vilket gör att den kan utnyttja sin dynamiska potential fullt ut. Nyckelkomponenter har också placerats så lågt som möjligt vilket också ger en osedvanligt låg tyngdpunkt; något som gör att den känns limmad vid vägen. LFA är, med andra ord, en bil som inte har några problem att ta Nürburgrings utmanande kurvor i svindlande hastighet.

lfa clip masterpiece orange
clarkson2

DET ÄR MYCKET LÄNGE SEDAN JAG KÖRDE NÅGOT SÅ HÄR INTELLEKTUELLT, SÅ MAGNIFIKT, SÅ UTSTUDERAT OCH SÅ PERFEKT.

Jeremy Clarkson, Top Gear, BBC, Februari 2013
haruhiko

LFA ÄR EN SUPERSPORTBIL SOM SAKNAR MOTSTYCKE. FANTASTISKT LÄTT, KRAFTFULL OCH BALANSERAD. DEN ÄR SKAPAD AV EN ANLEDNING - ATT LEVERERA EN FULLSTÄNDIGT ÖVERLÄGSEN KÖRUPPLEVELSE.

Haruhiko Tanahashi, LFA chief engineer

För att ge dig bästa möjliga Lexus-upplevelse använder vi och våra partners cookies på vår webbplats. Om du fortsätter utan att ändra i dina inställningar antar vi att du medger till mottagande av cookies på Lexus webbplats.

LÄS MER